1 nachtje doorgebracht onder een indrukwekkende sterrenhemel, 1 wiebelend ritje gemaakt op een kameel(eigenlijk een dromedaris), 1 heerlijke maaltijd veroberd en een paar uur fijn gepraat met onze woestijngids.
Vervolgens zittend op een duin laat ik het fijne zand zachtjes door mijn vingers gaan.
Tranen rollen over mijn wangen…
Ik ben geraakt door Sahra…ofwel de woestijn(Sahra=Arabisch voor woestijn).
Weken erna krijg ik het nog niet uit mijn hart en er zit niets anders op; ik moet terug. Ik móet weten wat het met mij doet als ik iig 1 wk doorbreng in die immense zandbak.
Teruggaan naar Marokko is geen straf. Het is een supervriendelijk land vol mooie natuur, dorpjes uit de oudheid, 1000,-en1 nachtsfeer en een indrukwekkende cultuur.
En zo zit ik, exact 6 mnd later, te hobbelen in een bus die ons over de Hoge Atlas-toppen steeds dichterbij Zagora brengt; het begin van ons woestijnavontuur.
Met ‘ons’ bedoel ik trouwens mezelf en Cindy, een goede vriendin van me die zichzelf op dat moment misschien nog een beetje afvroeg: ‘Ben ik gek geworden ofzo? Een week lopen…door zacht heet zand…en wat was daar ook alweer leuk aan?’
In de 6 mnd daarvoor heb ik een goed en fijn contact opgebouwd met Hamid, de nomaden/woestijngids van mijn vorige reis naar Marokko. En hij is het ook die deze trip volledig geregeld heeft en begeleid samen met zijn goede vriend Houssine en de 2 kamelen Chocolat en Harrish.
Na een lange busreis van 8 uur(dát doen we de volgende keer toch echt anders!)komen we even voor middernacht aan. Hamid brengt ons naar de 1e overnachtingsplek; een fijne kamer in een hotel/camping midden in een dadelpalmoase en hij verwelkomt ons met Berber Whiskey, ofwel Marokkaanse muntthee.
Voor het slapen gaan haalt hij, op ons dramatische verzoek(we zijn toch vrouwen), nog even een salamandertje uit onze kamer. De volgende dag neemt hij ons me naar de grote markt in Zagora die 2x p/w gehouden wordt. Werkelijk alles is daar te krijgen; van koe tot kip,van sieraad tot plastic afwasbak, van tomaat tot dadel en van bed tot kast. Voor we teruggaan naar de jeep waarmee ze ons naar het basiskamp in de woestijn brengen, laat Hamid een indrukwekkende hoeveelheid groente en vlees in plastic zakken achter langs de kant van de weg om met ons ergens een glaasje muntthee te drinken. Ons vlees en groente welteverstaan. “Ja…maar…uhm Hamid…moet dat niet mee?” Hij lacht ons bijna uit; “Welnee, we zijn hier in Marokko!”
Door palmoases en over bergtoppen rijden we dieper de woestijn in naar het basiskamp. Voor mij voelt het bijna als thuiskomen! Maar na een voorttreffelijke lunch gaat het toch echt beginnen; Cindy&Suus en Hamid&Houssine trekken dieper de woestijn in!
We kunnen vrij lopen want al onze bagage wordt trouw gedragen door de 2 kamelen. Tijdens het lopen worden we aangetrokken door de prachtige (Berber)liedjes die de mannen zingen. En als we toch wat achter raken zingen wij op ons hardst en in allerlei dialecten het liedje van Cowboy Billy Boem die op allerlei dieren rondtrekt en nergens bang voor is.
Langzaamaan pakt het ritme van de woestijn ons; paar uur lopen, paar uur relaxen en lekker lunchen, een paar uur lopen, het avondkamp opslaan, weer lekker eten, de afwas doen(na een paar dgn verplicht relaxen mogen we dan toch echt meehelpen), thee drinken, praten, luisteren, lol maken en blijven staren naar die prachtige sterrenhemel. Na de 2e nacht slapen we ook buiten. Wat een bijzondere ervaring!
Het landschap verandert elke dag. We lopen door opgedroogde meren waar we prachtige schelpjes vinden om vervolgens over stenen langs grafheuvels te lopen en te pauzeren onder een boom die ineens opdoemt. We vinden stenen met fossielen en komen een kamelenmoeder met haar 4 dgn oude baby tegen. En altijd worden we stil vergezeld door de bergen van de Atlas in de verte.
Hamid&Houssine, geboren en getogen in de woestijn zorgen goed voor ons én elkaar. Ze voelen precies aan wat we nodig hebben zonder dat we erom hoeven te vragen. Steeds op het juiste moment stoppen ze en geven onze waterflesjes aan of stoppen ons een sinaasappel toe. Met een natuurlijk geduld halen ze insecten voor ons weg, bereiden ze de heerlijkste en gezonde maaltijden, bakken ze brood in het hete zand, slaan ze het kamp op, voeren lange, soms serieuze en vaak lollige gesprekken met elkaar(voor ons soms ook hilarisch vanwege het levendige in hun taal, klanken en gebaren) en met ons. Ze vertellen graag over hun Berbercultuur. Een vrijgevochten volk, één met de natuur en met elkaar.
We leren veel die week. Niet alleen over de cultuur en natuur en ons uithoudingsvermogen, maar vooral ook over verbinding en in het nu zijn.
Verbinding, echt contact zonder verborgen agenda, altijd klaarstaan voor elkaar.
In het nu zijn, want op dat moment is alles er wat je nodig hebt op dat moment.
Soms zijn we diep geroerd.
En hoe dan ook raak je geïnspireerd dor zo’n reis en ervaringen! Nieuwe inzichten leveren nieuwe ideeën op en al een bestaand idee vind er zijn diepgang.
En zo is Sahrasoul geboren!
Onder de naam Sahrasoul bied ik reizen door Marokko aan, met name gericht op de grote Saharawoestijn.
In kleine groepjes wil ik je zo’n mooie, pure beleving laten ervaren.
Reizen op maat en themareizen als een ouder,-en kindreis, vriendinnenreis en vrouwenreis behoren tot de mogelijkheden die ik ook wil aanbieden.
De website is inmiddels in de lucht en de eerste mooie reis is georganiseerd.
We kunnen van start!
Ben je geïnspireerd geraakt door onze initiatieven en heb je zin in om mee op reis te gaan? Laat me dat dan weten. Je bent van harte welkom!
www.sahrasoul.com
suzannevdhoek@gmail.com
De reis die nu wordt aangeboden is: Yoga-Saharareis van 10 tm 17 oktober 2011, €685,- excl vliegtickets.