De Loire, Lodewijk XIV wist dit mooie gebied al te waarderen. De Zonnekoning en veel voorgangers lieten tussen in de omgeving van Tours fraaie optrekjes neerzetten om zich te verpozen als onderbreking van de inspanningen door het besturen van een groot Rijk.
Een oase van rust als je vooral druk bent met veredeld landje-pik. Op het slagveld en door middel van intriges als gecalculeerde huwelijken.
<?XML:NAMESPACE PREFIX = O /><O:p< p O:p<>Waarvoor de voedingsbodem weer werd gelegd in de vele salons van die kastelen. In die ambiance worden zaken gedaan. Multinationals, toen al, worden er gesmeed.
Frans I spande de kroon; onder zijn bewind werd Chambord gebouwd, het grootste kasteel (444 kamers). Je kunt daarin een hele dag dwalen zonder elkaar tegen te komen.
<O:p< p O:p<>In dit fraai golvende gebied, doorsneden door de Loire met prachtige, ook meanderende zijarmen als de Cher en de Indres is het goed fietsen. En uitermate geschikt voor kinderen, om mee te fietsen.
Een afwisselend landschap, met druiven, zonnebloemen, graan, mais en gierst.
Rustige wegen en kleine dorpjes, autenthiek en fris tegelijk, niet zoals het leeglopende platteland dat elders in Frankrijk dat vaak een desolate aanblik biedt. Lichtglooiende hellingen geven extra reliëf en zijn prettige uitdagingen voor kinderen.
<O:p< p O:p<>Met een groep fietsen, gezinnen met kinderen, om de twee dagen verhuizen naar een ander camping, een band kweken: het concept slaat aan want deze reis is elk jaar volgeboekt, hoor ik van een Cycletours-reisbegeleider. Drie reizen dit jaar.
<O:p< p O:p<>‘Kinderen willen liever op een camping blijven door de vriendjes maar omdat iedereen verkast is het geen probleem,’ aldus Gabriel die er is met echtgenote en zoon (Koen, negen). ‘En het is spannend, elkaar onderweg te zien en later na te praten over wat ze gezien hebben.’
<O:p< p O:p<>
Elk ‘exotisch’ dier haalt dan ook het journaal. Tijdens het diner wordt het Cycletours-journaal gepresenteerd. De grootste primeur wordt de bever al twijfelen de leden aan de authenciteit van het verhaal. Was het geen rat? Of beverrat, volgens de plaatselijke bakker. Want dat is de vertaling van Beuvron, het riviertje waar de eenvoudige maar fraaie camping in Neung aan ligt.
De foto lijkt de ontdekkers van de bever gelijk te geven. Genomen in een etang (klein meer), kort na Romorantin, de vierde etappe op weg naar Neung-sur-Beuvron. Het bewijs: dus geen canard.
<O:p< p O:p<>
De kastelen worden goede tweede in de kijkcijferwaardering. Tientallen zijn er en iedere keer weer anders. Jelle vertelt, gewapend met een vervaarlijk zwaard, over Chenonceaux. Over de rivier gebouwd en met prachtige tuinen waarin courgettes hangen in de vorm van een slang of gigantische peer.
Groentes bekijken, interessant voor kinderen? De speelsheid van de tuinarchitect blijkt te werken. Ook een doolhof (Chenonceaux en Valencay) en andere vondsten maken de voormalige lustoorden interessant voor jong en oud.
<O:p< p O:p<>Valencay vond ik als (oudere?) een verademing tussen het indrukwekkende Chambord en fraaie Chenonceaux. Geen busladingen met Italianen en andere representanten van de halve Verenigde Naties. Ingebed in het stadje, bedden met violen. En deze laatsten ook hoorbaar: vioolmuziek met andere strijkinstrumenten en koper.
Al liggen de kastelen en andere monumentale gebouwen in Blois en Amboise weer prachtig. Dan moet je wel aan komen rijden vanaf de andere kant van de Loire.
Op grote hoogte, letterlijk en figuurlijk.
<O:p< p O:p<>En kastelenmoe,dat wordt niemand. Steeds weer anders, met in Amboise ook het museum over Leonardo da Vinci die daar de laatste jaren van zijn leven gewoond heeft.
Ingehuurd om enkele steden te verfraaien, zoals de kern van Romorantin, een andere etappeplaats op deze veertiendaagse fietstoer.
De Loire, een fietsgebied bij uitstek. Geen wonder eigenljk dat Cycletours haar oog op de omgeving van Tours liet vallen.
Leonardo da Vinci had de fiets echter al uitgevonden voor hij er kwam wonen.
<O:p< p O:p<>Bij kastelen horen heldendaden maar daar ben ik te nuchter voor. Als ik m’n best doe de korrels zout weg te stoppen blijven er toch prachtige anecdotes over. Soapseries avant-la-lettre. Jeanne d’Arc, de zeventienjarige, die aan de basis van de overwinning op de Engelse invallers zou staan. Katja Schuurman in de hoofdrol, eindigend in vuur en vlam op de brandstapel!?
Orléans, in de buurt en goed voor de diehard die op een ‘dag ter vrije besteding’ (rustdag volgens de folder, maar rust gunde niemad zich) een tocht wil maken, ontleent er zijn grootste bekendheid aan. Catharina de Medici die zich liet piepelen door een minnares van Frans I.
Mooie verhalen echter.
De werkelijkheid van nu is mooi genoeg. De Loire, Cher en ook de Indres bij Loches, ik ga er zeker weer heen. Loches met z’n mooie citadel en donjon die beter tot hun recht komen omdat de ‘hordes’ toch vooral Chambord en Chenonceaux moeten ’doen’.
<O:p< p O:p<>Met de fietsbus. Of met de TGV naar Tours. Station Vinci. Gelijk in de stemming.
En in ieder geval ook naar Blois, de oudste middelgrote stad. En mijns inziens de mooiste. Over het fietspad naar Beaugency. Nog ouder en authentieker.
Bij de kerncentrale doe ik even aan struisvogelpolitiek en kijk de andere kant op.
<O:p< p O:p<>Fietspaden in Frankrijk, ze zijn er verder nauwelijks. Maar de Franse automobilist passeert je met een wijde boog, mindert altijd vaart en blijft bij twijfel achter je, een verademing die me vooral opviel toen ik weer even terug was. Ik had onmiddellijk de vuurspuw-act weer willen doen, zoals bij de afsluiting van de reis.
<O:p< p O:p<>In het Loire-Cher-gebied zijn bovendien veel bewegwijzerde fietsroutes.
Zoals de kastelenroute.
<O:p< p O:p<>Ga ook naar Chateauvieux, vlakbij St. Aignan. Ongerepte parel, dit dorpje, want het heeft de folders (nog) niet gehaald.
Maar als je hier rondrijdt heb je geen foldes nodig. De werlijkheid is mooier. La gloire de la Loire. En op die ene regenachtige dag gelezen: La gloire de mon père. Van Marcel Pagnol.
En daarom nu verkocht aan Frankijk.
<O:p< p O:p<></O:p<>
</O:p<></O:p<></O:p<></O:p<></O:p<></O:p<></O:p<></O:p<></O:p<></O:p<></O:p<></O:p<></O:p<>