Graag zou ik meningen verzamelen over de reisgidsen die jullie gebruiken voor jullie reis naar Ghana. Ikzelf ken de volgende, maar wellicht zijn er meer:
Nederlandstalig
Ervaar Ghana, reis- en cultuurgids, 400 p., 19,95
Te gast in Ghana, cultuurgids, 96 p., 8,95
Ik ga duidelijk voor The Bradt Guide. Ik heb beiden gehad. Lonely Planet ziet er wat gelikter uit (meer kleurenfoto’s) echter is het voor heel West-Afrika. Dit maakt het al een stuk minder bruikbaar. De kaarten lijken wel door een Ghanees gemaakt (sorry, maar met navigatie is het daar niet echt goed. Vaak komen ze niet verder dan 300m). De info is ook niet altijd accuraat. Dat is nu het sterk punt van The Bradt Guide voor een westerling zeer goed te gebruiken. Ook de indeling van slaapplekken en restaurants is goed. Voor elk wat wils, met een update bij iedere nieuwe editie.
Beide gidsen geven mijns inziens genoeg informatie over Ghana en de Ghanees.
De andere gidsen ken ik niet en kan er dan ook geen oordeel over geven.
Ik ben 2 jaar geleden in Ghana geweest. Ik heb gereisd met een duitse reisgids. namelijk van het Peter meyer verlag. kosten op dit moment tussen de €26-29 als je een beetje duits kunt dan raad ik je die aan. Toen ik ging was deze net uit. Ik merkte tijdens het reizen dat mijn gids vaak veel completer was dan van andere reizigers die met de bradt reisden. Ik kreeg ook veel positieve reacties als ik samen met iemand optrok en we vergeleken wat er te vinden was over een bepaald stuk.
Ik hoop dat je hier iets mee kan.
suc6
Ivm ,mijn tripje naar/door Ghana in september, heb ik “Ghana a portrait” van Max Milligan aangeschaft. Niet zozeer een reisgids, in die zin dat er weinig informatie in te vinden is. Het is eigenlijk een schitterend fotoboek, met foto’s die je uitnodigen Ghana te bezoeken. Een must voor iedere Ghana liefhebber.
Verder heb ik “Ervaar Ghana” net binnen. Helaas, hier zijn de foto’s van matige tot slechte kwaliteit. Niet direct uitnodigend. Zou ik alleen op de plaatjes afgaan, was Ghana niet mijn bestemming geworden.
Het boekje leest wel prettig weg. Een nadeel vind ik dat er voor een reisgids, weinig begeleidende kaartjes in opgenomen zijn. Het is zelfs met de wegenkaart (International Travel Maps) en Google Earth en Maps al moeilijk om locatie’s te achterhalen. Aan aanduidingen zoals 20 Km NO van plaats zus en zo, die vervolgens niet terug te vinden zijn in voornoemde hulpmiddelen, hebben we niet heel veel. Trouwens, niet alleen dit boekje blijft daarbij in gebreke, ook de belangrijkste Ghaneese websites komen vaak niet verder dan het aanduiden van een gebied van zo’n 100 Km2 als het gaat om plaatsaanduidingen.
Ik heb het boekje nog niet uit en andere reisgidsjes zijn nog onderweg dus tzt zal ik een update over mijn leeservaringen plaatsen.
In de gids Ervaar Ghana, staan wel tips over de gastvrijheid en hoe daar mee om te gaan. Ik vind het niet een echte reisgids met tips over overnachtingen, eten, vervoer in het land, e.d.
Over Kentestoffen wordt alleen de plaats Adanwomase genoemd, maar de andere kenteplaats in de omgeving Bonwire wordt niet genoemd. Dat doet de Bradtgids wel.
Jaren geleden heb ik de Bradtgids gebruikt, daar was ik erg tevreden mee, veel informatie over e omgeving waar ik naar toe ging. Hoewel ik wel merkte dat sommige genoemde restaurants niet meer bestonden. (Maar dat zal je altijd houden)
Ook jij dank voor de feedback. Leuk dat je Ervaar Ghana leuk vindt lezen en de tip voor het mooie fotoboek. Kun je de details van dit fotoboek mailen/posten, doen voeg ik het toe aan de reeks boekentips op de site van het Ghana Verkeersbureau (www.ghana-verkeersbureau.nl).
Uiteraard ben ik ook ook benieuwd naar toelichting op je feedback over de kwaliteit van de foto’s van Ervaar Ghana. Daar stuur ik je nog een privenbericht over. We krijgen in de regel namelijk positieve reacties over inhoud en fotomateriaal van Ervaar Ghana. (www.ghana-verkeersbureau.nl/recensies.html).
T.a.v. je aanwijzigen over routes etc. Reisboeken schrijven is keuzes maken en wij hebben gekozen voor cultuurachtergronden ipv gedetailleerde beschrijvingen met kaartjes. De Bradt doet het precies omgekeerd, al is die ook schaars met kaartjes.
Met de beschrijvingen in Ervaar Ghana moet het o.i. lukken je reisplanning te maken én er te komen. Zeker als je contact zoekt met de lokale bevolking om de weg te wijzen. Dat moedigen we ook aan
Feedback op de route beschrijvingen (met aanvullende routetips of GPS_coordinaten) is welkom op www.ghana-verkeersbureau.nl/forum Die aanvullende info komt dan via het download-document met actuele contact-gegevens beschikbaar.
Ik ben ook niet echt negatief over de fotoos, ze zijn van een kwaliteit die je mag verwachten van een informatieve gids. Met informatief bedoel ik voornamelijk, informatie die op tekst gebasseerd is.
De fotootjes geven indrukken, zijn niet op zich zelfstaande afbeeldingen, ze ondersteunen de tekst hier en daar met een plaatje.
Ik geloof best dat je heel wat positieve reactie’s krijgt over de plaatjes, het is tenslotten een heel andere wereld en dat boeit altijd. Hier en daar verduidelijken ze de tekst ook aardig.
Een plaatje zeg echter meer dan 1000 woorden en juist dat mis ik een beetje. Een plaat die de aandacht trekt en waarvan je denkt, daar wil ik meer over weten, daar wil ik naartoe.
Nogmaals, ik ben wat dat betreft nogal kritisch ingesteld, flikker dan ook vaak de meeste fotoos de ik zelf maak, gelijk in de prullenbak omdat ik ze te slecht vindt.
Van de plaatjes in het boek, had ik ze zelf gemaakt, dan was ik mischien over 10% tevreden geweest, 10-15% had ik bewaard om “een verhaal te kunnen vertellen” maar de rest, tja daar was ik toch minder aardig voor geweest.
Desalniettemin, het gaat om het totaal hé. Het is inderdaad geen fotoboek, geen reisverslag waar je impressies probeert over te brengen, het is een goed informatief geheel, hier en daar een plaatje om het verhaal te verduidelijken, zoals je in de meeste informatieve gidsjes tegenkomt.
Het blijft een aanrader voor de mensen die zich op de juiste manier voor willen bereiden op een land waar ze de cultuur en met name de cultuurverschillen niet van kennen, mensen die ietsje meer willen dan een week op het strand hangen om te zeggen dat ze “er” geweest zijn.
Een reactie op 1 foto, ik heb de reisgids niet meer. Het gaat over de foto van het weven van de kentestof, in de tekst staat dat men daar in die plaats een bepaalde kleur gebruikt. Dan verwacht ik ook dat je die kleur ziet op de foto, nee, wat je ziet is een andere kleur (ik geloof groen).
Er wordt ook niet uitgelegd wat is nu precies kente, dat doet een andere reisgids wel.