Mijn pa (68) wil komend jaar 1-10 april (rond pasen) zelfstandig naar Jeruzalem. Hij is er met ma al een dag geweest als onderdeel van een rondreis maar wil nu exclusief naar Jeruzalem om daar echt alles te bekijken. Ma voelt daar niet meer voor en nu wil pa alleen. Alleen zal zoiets de eerste keer voor hem zijn en alhoewel ik er vertrouwen in heb, denk ik dat een (evt. parttime) reisgenoot handig is. Is er iemand met interesse / deels overlappende periode?
Iets om rekening mee te houden: als jullie vader zelf niet Joods is en/of geen familie/bekenden ter plaatse heeft, is de tijd rond Pesach niet zo’n handige tijd om naar Israël te gaan. (hoge feestdagen, erg gericht op familie/bekenden, winkels en ov gesloten op de belangrijkste dagen van het feest).
in het kader van een reisgenoot: wil een van jullie (zoon en dochter) niet met hem mee? Jeruzalem is een bijzondere stad, erg de moeite waard, wellicht ook speciaal om samen met je vader te zien?
Dank je voor de info, we zijn niet joods en hebben er geen bekenden wonen. Ik denk overigens niet dat pa zich zal vervelen of problemen zou hebben met het feit dat alles dicht is of op de familie gericht is. Elke dag heeft ie dan zeker al volgepland met activiteiten schat ik zo in.
Ik zou inderdaad mee kunnen wat op zich geen probleem is, maar ik heb zelf plannen om wat langer weg te gaan waarbij ik deze week wel kan gebruiken. Vandaar deze oproep. Het duurt nog even voordat we pasen 2012 zijn dus wellicht zijn er nog stellen of personen die in die periode daar dan ook zitten?
Hm, ja, maar de Pesachperiode duurt ruim 10 dagen, en alles is dan gewoon anders (niet alleen zijn dingen gesloten, maar in de hele periode wordt bv geen gist gebruikt, dus gewoon brood is in die periode over het algemeen niet verkrijgbaar). Op de belangrijkste dagen van het feest is alles gewoon dicht, dus dan valt er niet erg veel vol te plannen, zeker in Jeruzalem is dat lastig (in Tel Aviv zal meer open zijn, maar Pesach is een van de belangrijkste feesten, dus ook daar zal het meeste dicht zijn).
Tijd genoeg inderdaad om een reisgenoot te zoeken, maar ik zou zelf dus voor een andere periode kiezen om naar Jeruzalem te gaan.