Het plan is ontstaan om over precies een jaar een rondreis te maken over het Amerikaanse continent met de auto (deze kunnen we regelen in Vancouver), namelijk beginnen in Vancouver in februari 2013. Dan via Mexico, Guatamala, Honduras, El Salvador, Nicaragua en Costa Rica rijden we door naar Panama City. Om vervolgens weer terug te rijden en een half jaar later (augustus 2013) weer in Vancouver aan te komen.
Het is nog maar een vaag plan wat zeker nog geconcretiseerd moet worden. Maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, tips en tricks en noem maar op wat we mee kunnen nemen of zeker over na moeten denken.
Paar vragen die ik zo heb zijn bijvoorbeeld:
Is het mogelijk om met een Canadese auto zo rond te trekken en de grenzen over te steken? Heb je daar speciale papieren voor nodig zoals verzekeringen en dat soort dingen?
Wat zijn must see’s in Nicaragua waar we sowieso langs moeten rijden?
Is er iemand die deze trip of een deel ervan een keer afgelegd heeft? Hoe beviel dat? Wat was leuk en ging goed wat zou je een volgende keer anders doen?
Hoe is de grenzen met Honduras en Costa Rica? Is deze in bepaalde plaatsen veiliger over te steken dan in andere bijvoorbeeld?
Ideeën voor leuke (goedkope) slaapplaatsen in Nicaragua?
En noem zo maar op. Ik hoor graag wat jullie van het plan vinden en waarvan jullie denken dat moet niet vergeten worden (zowel qua planning als qua plaatsen die bezocht moeten worden in Nicaragua).
Gaaf plan, maar heeft wel heel veel voorbereiding nodig!
Ik kan je nu al vertellen dat een auto in Vancouver huren en daarmee t/m Panama rijden waarschijnlijk niet gaat lukken. Het beste is om bij de landsgrenzen auto’s in te wisselen en te huren. Maar nog beter is om per land te bekijken of het sowieso handig is om een auto te huren. In Nicaragua bijvoorbeeld is het niet perse nodig en erg duur in vergelijking met ov. Je kan hier zowat alles met ov bereiken wat ook nog eens super goedkoop is. Costa Rica daarentegen heeft ook een goed bussysteem, maar bussen rijden minder vaak, de wegen zijn in slechtere staat en de afstanden tussen bezienswaardigheden zijn onwijs groot, dus dan is een auto huren weer een goede optie. Alleen moet je dan ook vaak aan een 4x4 denken, zeker in het regenseizoen (mei t/m november).
Daarnaast kun je niet in drie maanden van Vancouver naar Panama City rijden en dan weer terug, tenzij je alleen in de auto wilt zitten. Ga gewoon van noord naar zuid en dan is 6 maanden nog steeds krap! Je schrijft dat je wilt beginnen in Vancouver en dan via Mexico. Houdt dat in dat je heel de USA overslaat? Want 3 maanden Canada/USA en 3 maanden Midden-Amerika gaat hem niet worden. Dan kun je beter 3 maanden Canada/USA doen en 3 maanden Mexico, Guatemala en Belize pakken.
Er zijn een heleboel must-sees in Nicaragua, maar dit ligt aan je tijd en je persoonlijke voorkeur. Een maand is zeker een aanrader. O.a. voor Granada en omgeving, Isla de Ometepe, León, het noorden (bijv. Matagalpa/ Estelí/ Somoto) en San Juan del Sur. Daarnaast zijn ook Río San Juan en de Caribe spectaculair, maar dan heb je sowieso langer dan een maand nodig. De landgrenzen van Nicaragua zijn veilig om over te steken.
Mijn tip is: ga eerst kijken welke plaatsen in welke landen je echt wilt zien. Zoek op internet, tijdschriften/boeken, koop bijv. lonely planet central america, etc. Waarschijnlijk zullen sommige landen je niet zo aanspreken, schrap deze dan of doe er 1 of 2 stops. Kijk dan hoe je het beste tussen de plaatsen kan komen die je wel wilt bezoeken en hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. Dan krijg je een goede inschatting van hoelang je onderweg bent en hoelang je ergens wilt zijn en dan weet je ook meteen of 6 maanden voldoende is.
Om alvast te oriënteren kun je deze link bekijken Nicaragua
Deze site heeft ook reisinfo over andere midden-amerikaanse landen
Bedankt voor je reactie! Ik neem alle tips zeker mee.
Het is zo dat we familie in Vancouver hebben waar we de auto van kunnen gebruiken dus we hebben geen huurauto nodig. maar misschien zeg je wel dat het helemaal niet nodig is om met auto te rijden? Ik ben al eerder in Costa Rica geweest en weet een beetje hoe het bussysteem daar werkte en dat was opzich prima te doen. Hoewel een auto natuurlijk weer meer vrijheid geeft. De plannen zijn nog vaag en misschien inderdaad niet haalbaar, vandaar mijn posts op het forum om te kijken wat mede reizigers voor ervaringen hebben : )
Ik kan je geen informatie geven over verzekeringen van auto’s. Maar ik ben in Mexico, Costa Rica en Nicaragua geweest. Deze landen zijn met de auto goed te doen. Alleen in Mexico wordt bij iedere wisseling van de provincie als je pech heb je complete auto en bagage doorzocht i.v.m de drugs oorlog. In Nicaragua moet je opletten voor de politie, deze halen je zonder reden van de weg af en geven je als ze er zin in hebben gewoon een bekeuring. Haal een internationaal rijbewijs en hou je origineel achter de hand, want je spullen terug krijgen is niet altijd aan de orde. In Costa Rica heb ik alleen heel veel lekke banden gereden. Een tip zorg dat je voor het donker op je plaats van bestemming bent i.v.m de slechte wegen.