Ik ben van plan deze zomer naar Santiago de Compostela te reizen, waar een vriendin van me aan de universiteit een stage doet. Niet te voet, zoals gebruikelijk schijnt te zijn. Ik dacht een andere draai te geven aan mijn reis naar deze plek: eerst heel Europa rond.
Mijn idee is om een soort hoofdstedentour van Europa te maken: Berlijn, Praag, Wenen, Bratislava, Boedapest, Boekarest, Sofia, Athene, Rome, Madrid.
Het is niet mijn bedoeling om als een soort Europese Amerikaan/Japanner (hoop dat ik niemand beledig) Europa door te denderen met een camera in de hand. Ik reis om het reizen, het onderweg zijn. De cultuur van de steden in kwestie is leuk, maar de steden op zich zijn niet (heel) veel meer dan punten op de route.
Ik heb een paar vragen:
-
In hoeverre is het mogelijk op het voorgeschotelde traject te liften? Ik heb goede ervaringen met liften in Schotland en Scandinavie, maar weet niet hoe dat in met name Oost Europa is. Is het gevaarlijk? Zijn er landen die ik beter per trein/bus kan nemen? Hoe duur is openbaar vervoer, met name lange afstanden, in die contreien?
-
Zijn er mensen die een soortgelijke ‘Grand Tour’ van Europa gemaakt hebben? Hoe lang deden die er over? Wat kostte het? Ervaringen?
Ik ben benieuwd naar reacties.
Marc