**Het project
**
Een Amerikaan, John Connell, kwam in 2003 op 16 jarige leeftijd in Cochabamba aan. Hij vond het meteen een geweldig land en wilde langer blijven dan hij in eerste instantie gepland had, maar hier had hij geen geld voor. Hij besloot het voorbeeld van de jonge lokale bevolking te volgen; jongleren bij de stoplichten om geld te verdienen om hiervan een slaapplek plus eten te kunnen betalen. Twee jaar leefde hij op die manier, maakte vrienden met kinderen die op straat leefden en werkten en hij leerde zo veel over dit keiharde leven. Hij werd beroofd, gestoken met een mes en sommige vrienden werden vermoord. Veel van deze kinderen gaan niet naar school en komen in aanraking met geweld en drugs. Na twee jaar besloot John terug te gaan naar Amerika om daar geld te verdienen en een projectplan te schrijven om de kinderen die hij in Bolivia ontmoet had te ondersteunen. Zijn organisatie startte in 2006 met het basis idee om door het aanleren van vaardigheden op het gebied van muziek en circuskunsten de kinderen mogelijkheden te bieden zichzelf positief te uiten en aldus wegen te creëren naar een betere toekomst. Hij wist dat alleen circuskunsten niet voldoende waren, maar hoopte dat door middel van deze vrolijke methode hij de kinderen beter zou kunnen bereiken dan door te starten met bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding. Daarnaast is het ook één van de meest ‘’kindvriendelijke’’ manieren van kinderarbeid, want de andere opties voor kinderen zijn onder andere schoenpoetsen en ramenlappen van auto’s op drukke wegen (helaas is kinderarbeid een ‘geaccepteerd‘ onderdeel van het leven in Cochabamba). Met hun circuskunsten kunnen kinderen sneller meer geld verdienen en daardoor meer tijd besteden aan school en huiswerk. Zijn lessen startten met 6 kinderen…en zijn unieke idee werkt; want intussen zijn er meer dan 2000 kinderen EN hun families ondersteund door het project en werken de meeste kinderen nu niet meer op straat, hun ouders zorgen voor de inkomsten!
Lol, lachen en leren*
Eén van de basisonderdelen van de organisatie is het aanleren van circusacts en het volgen van muzieklessen. Veel kinderen doen dit al op straat en zijn bereid hun kunsten te perfectioneren om meer geld te verdienen en zo mede voor hun familie te zorgen. Ze komen vaak vol enthousiasme binnen en hebben veel plezier tijdens het oefenen. Daarnaast maken ze vrienden en zijn ze onderdeel van een gelijkwaardige groep; iets wat voor velen een nieuwe ervaring is.
De kinderen krijgen naast creatieve lessen, begeleiding bij hun algehele ontwikkeling in een veilige, positieve omgeving. De meeste kinderen komen van het platteland, waar ze samen met hun vele broers en zussen, ooms en tantes, neefjes en nichtjes in een één- of tweekamerwoning leven, vaak onder erbarmelijke omstandigheden. Het onderwijs dat geboden wordt (als ze überhaupt naar school gaan) is vaak van een zodanig laag niveau dat de kinderen er weinig van opsteken. Het onderwijs wordt vaak op een negatieve manier gegeven, dikwijls gepaard gaande met lijfstraffen. Performing Life wil de kinderen dan ook positieve ervaringen meegeven, waardoor ze zin en plezier krijgen in leren!
Dagelijks ontvangen de kinderen een gezonde maaltijd, bereid door één van de moeders die dankzij het project een betaalde baan heeft. Familieleden van de kinderen kunnen meedoen aan een armbandjesproject. Zij maken armbandjes met bepaalde patronen, die jaarlijks verstuurd worden naar Amerika, waar ze verkocht worden. Het geld hiervan wordt door de organisatie verdeeld over de families. Veel families leven dankzij dit project in betere omstandigheden. Er zijn families die van hun vergoeding een stukje grond hebben gekocht, anderen hebben eenvoudige, maar veilige huizen gebouwd (voor het eerst echt iets van henzelf!) en weer anderen zijn kleine bedrijfjes gestart en kunnen nu voorzien in hun eigen behoeften.
Het contact met de families wordt nauw onderhouden en geregeld worden ze bezocht om te kijken hoe het met ze gaat en om ze eventuele tips te geven waarmee ze nog meer hun eigen krachten en talenten kunnen gebruiken. Ook kunnen de deelnemende kinderen gebruik maken van gratis tandzorg, aangeboden door een andere organisatie in de stad. Vanaf 2015 worden de lessen en activiteiten ook aangeboden op twee andere plekken, beide ongeveer een half uur vanaf de stad, omdat veel gezinnen zich de reiskosten niet kunnen veroorloven (omgerekend nog geen 50 eurocent voor een buskaartje).
Er zijn de afgelopen jaren veel vrijwilligers/studenten geweest, zowel nationale als internationale, die op verschillende manieren iets hebben betekend voor de organisatie. Er zijn artiesten geweest die verschillende workshops hebben gegeven aan de kinderen en hun families, onder andere op het gebied van theater, dans en fotografie. Een aantal studenten hebben hun masterthese over een bepaald onderdeel van de organisatie geschreven, anderen hebben geholpen met de website van de organisatie, met een social media campagne en met fondsenwerving. Weer anderen hebben geholpen met (het opzetten van) het ‘opvoedprogramma‘‘ van de organisatie. De organisatie heeft een warm, open en jong team en staat open voor nieuwe ideeën en initiatieven. Daarnaast is de organisatie ook altijd op zoek naar studenten die op een wetenschappelijke manier een bepaald deel van de organisatie willen onderzoeken. In de organisatie wordt Spaans, Engels en Nederlands gesproken.
Contact opnemen
E-mail: [EMAIL=“info@beyondsouthamerica.com”]info@beyondsouthamerica.com
Skype: Beyond South America
Telefoonnummer: 00591-72173047.
Website: http://www.beyondsouthamerica.com
Facebook: Beyond South America