Op zondag 10 april zijn er in Peru presidentsverkiezingen. Hou er rekening mee dat er gedurende dit weekend, en ervoor en erna, veel gereisd zal worden. Dit omdat stemmen in Peru verplicht is en veel Peruanen niet ingeschreven staan waar ze feitelijk wonen. Het beloven spannende verkiezingen te worden want in de laatste peilingen staan vijf kandidaten min of meer gelijk. Een tweede ronde lijkt noodzakelijk omdat geen kandidaat 50% + 1 van de stemmen zal halen. Dus het gaat erom welke twee kandidaten bovenaan zullen eindigen.
Een van de laatste peilingen (Datum):
19,4% Toledo, was al eerder president, indiaan, in gebrekkige omstandigheden opgegroeid.
17,6% Ollanta, sterk nationalistisch, afkomstig uit het leger, heeft in de nadagen van president Fujimori met een groep soldaten tegen Fujimori gerebelleerd. Had bij vorige verkiezingen de meeste stemmen, maar niet 50% + 1. Verloor de tweede ronde tegen huidige president Alán García.
17,5% PPK (Pedro Pablo Kuczynski). Welgesteld, zeer ontwikkeld man die onder Toledo al eerder minister is geweest. Leidt een ongebruikelijke combinatie van partijen. Heeft ook nationaliteit USA.
16,1% Keiko (Keiko Fujimori), dochter van voormalig president Fujimori, die nu in de gevangenis zit vanwege corruptie en schending van mensenrechten. Fujimori heeft toch een beduidende groep aanhangers.
15,5% Castañeda, tot voor kort burgemeester van Lima gedurende twee termijnen.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Ik was in 2006 in Peru tijdens de presidentsverkiezingen en ik kan bovenstaande bevestigen. Peruanen moeten stemmen in de plaats waar zij ingeschreven staan en dat is vaak heel ergens anders. In 2006 werden veel extra bussen ingezet (ongeveer een verdubbeling) maar toch had ik op een gegeven moment een aansluiting gemist omdat de bus al vol was en doorgereden zonder te stoppen bij die tussenstop in the middle of nowhere (Rumichaca, tussen Ayacucho en Huancavelica). Na een uur wachten kon ik een taxi nemen die mij een stukje verder bracht, en die chauffeur regelde voor mij een lift met twee priesters naar de eindbestemming.
Het is volgens mij ook het handigst om de vroegste bus te nemen… bv. als de normale bus om 7 uur vertrekt en de extra bus (vanwege die verkiezingen) om 8 uur, neem dan die van 7 uur, en boek je ticket minstens een dag van tevoren. Want het is altijd al druk en chaotisch op busstations, maar voor die tweede bus helemáál.
De verkiezingsbijeenkomsten en alles er omheen zijn wel een grappige culturele ervaring (zolang er geen rellen uitbreken).
Hier kandidaat Ollanta (in 2006) op campagne in Cusco:
Een man geeft uitleg hoe het stemmen werkt, ook voor analfabeten (vandaar de symbolen):
Aanhangers van Ollanta toeren door Ayacucho:
Het zal je ook opvallen dat veel huizen zijn beschilderd met logo’s en kreten van de kandidaten. Ik hoorde dat van die mensen de stem ‘gekocht’ wordt door de partij.
Qua hotels vond ik het wel meevallen, ik kon altijd ter plaatse een hotel vinden zonder te reserveren. Maar het zekere voor het onzekere nemen kan natuurlijk geen kwaad (al hou ik er zelf van om eerst even de kamer te zien voordat ik beslis).
Met hotels zal het wel meevallen. De Peruanen die reizen naar de plaats waar ze ingeschreven staan, staan daar niet voor niets ingeschreven. Dat is omdat ze daar zijn opgegroeid of daar in ieder geval voor langere tijd hebben gewoond. Dat betekent dat ze gewoonlijk familie of kennissen daar hebben waar ze kunnen verblijven.
Zouden ze naast de reiskosten ook nog hotelkosten moeten betalen, dan kunnen ze vaak beter gewoon niet stemmen en de boete betalen. Dan zijn ze goedkoper uit. In mijn directe omgeving ken ik zo’n geval. In januari van Leymebamba naar Lima gegaan. Overschrijving neemt zo’n drie maanden in beslag, dus dat lukte niet meer. Blijft gewoon in Lima, ook vanwege haar werk (de busreis alleen al is 24 uur).
Kortom, er is weinig reden om bang te zijn voor overvolle hotels.
De laatste opiniepeiling van Datum:
Ollanta Humala 21,4% (was 17,6%)
PPK 17,5% (was 17,5%)
Toledo 17,4% (was 20,8%)
Keiko 16,4% (was 16,1%)
Castañeda 12,6% (was 15,5%)
In een andere opiniepeiling (Univ. Católica) leidt Humala met 26,9%, gevolgd Toledo 20,8%, Keiko 20,3%, PPK 18,5%, Castañeda 13,3%.
Vooral interessant is nu wie als tweede zal eindigen na Humala. Die tweede heeft een goede kans om in de tweede ronde tot president gekozen te worden, omdat vele stemmen van de afgevallen candidaten naar verwachting naar de tegenstander van Humala zullen gaan. Castañeda lijkt af te vallen.
[people.zeelandnet.nl]
Ollanta Humala 27%
Pedro Pablo Kuczynski (PPK) 24%
Keiko Fujimori 22%
Alejandro Toledo 15%
Luís Castañeda 12%
Omdat niemand 50% plus 1 zal halen is er een tweede ronde nodig. Het ziet er naar uit dat die zal gaan tussen Humala enerzijds en PPK of Keiko anderzijds. Mocht PPK naar de tweede ronde gaan dan maakt hij goede kans omdat vele stemmen van afgevallen kandidaten naar hem zullen gaan. Althans, dat zijn de verwachtingen.