Over de uitkomst van de tweede en beslissende ronde van de presidentsverkiezingen a.s. zondag 5 juni is niets zinnigs te zeggen. De meeste van de laatste peilingen geven Keiko Fujimori (35, rechts) een kleine voorsprong op Ollanta Humala (48, links). Die voorsprong is zo klein dat men daar geen voorspelling op kan baseren. Peruanen zijn eraan gewend te moeten kiezen voor “el mal menor” (de minst slechte). Ollanta Humala (partij Gana Peru) wordt gewantrouwd vanwege zijn militair verleden en, tot recent, zijn associatie met de politiek van president Chávez van Venezuela. Hem wordt ook verweten dat hij de laatste tijd regelmatig zijn regeringsprogramma heeft gewijzigd. Keiko Fujimori’s omgeving (Fuerza 2011) is verdacht vanwege schending van mensenrechten, dictatoriaal bestuur, omkopen van media en corruptie gedurende het presidentschap van haar vader Alberto (1990 – 2000).
De gevierde auteur Mario Vargas Llosa (winnaar Nobelprijs literatuur 2010) wordt in Peru gezien als een groot denker en werpt zich de laatste jaren op als wijze man die regelmatig zijn wijze mening geeft. Hij is er nu toe overgegaan om de linkse Humala publiekelijk te steunen, terwijl Vargas Llosa bepaald niet als links bekend staat. Tegen Keiko Fujimori dus. Een interessant gegeven is dat Vargas Llosa in 1990 als rechtse kandidaat in de tweede ronde door Keiko’s uit het niets opgekomen vader Alberto Fujimori verslagen werd. Fujimori, die niet echt een programma had, voerde toen belangrijke delen van het programma van de verslagen Vargas Llosa uit. Oud zeer?
Als militair heeft Ollanta Humala in 2000 tegen de regering van Alberto Fujimori gerebelleerd. Hij zwierf met een opstandig legeronderdeel enige weken door het zuiden van Peru. Na het afzetten van Alberto Fujimori is hem door een militair tribunaal amnestie verleend. Nu staat hij weer tegenover een Fujimori, dochter Keiko dus.
De huidige situatie betekent dat de gevestigde politieke klasse van de laatste tien jaar weer buitenspel staat. Zowel Ollanta Humala als Keiko Fujimori hebben aanzienlijke steun vanuit de onderliggende klasse, die weinig affiniteit heeft met voor hen abstracte begrippen als democratie, mensenrechten, behoorlijk bestuur, globalisering. Zij zijn bezig met de dagelijkse strijd om het bestaan. Humala zal als president 46 van de 130 congreszetels hebben, minder dan de helft. Fujimori nog minder, slechts 38. Alberto Fujimori verkeerde in 2000 in dezelfde situatie. Zijn rechterhand Montesinos kocht toen een aanzienlijk aantal congresleden om. Toen een video van zo’n omkopingsgesprek op de televisie verscheen was dat de aanzet tot de vlucht van Fujimori naar Japan en zijn afzetting in Peru. Later gevolgd door zijn illegale gang naar Chili, dat hem aan Peru uitleverde. Daar werd hij tot 25 jaar gevangenisstraf veroordeeld.
Interessant! Volgens mij is het nu zeker dat Humala heeft gewonnen, ookal zijn nog niet alle stemmen geteld. Ik hoop dat het Peru goed zal vergaan, maar inderdaad hebben de Peruanen moeten kiezen uit twee kwaden. De meeste mensen die ik ken in Peru zien dit ook zo. Laten we met zijn allen hopen dat Humala het land zal regeren met oog voor economische groei, verbetering van onderwijs en behoud van cultuur zodat nog veel mensen kunnen genieten van de mooie geschiedenis en cultuur van Peru.
Groetjes,
Marit
Mijn Bestemming Peru
Jups, Ollanta Humala heeft gewonnen. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt. De meeste mensen in de kustgebieden zijn niet echt blij met deze uitkomst, noch de mensen in de toeristen industrie (in zowel het kustgebied als in de Andes). Maar wie weet is het zo slecht nog niet. Laat hem echter eerst maar eens dat zooitje ongeregeld in omgeving Puno oplossen, dan praten we verder hahaha ![]()