Pas voor Nationale parken?

We zijn al een paar keer naar Amerika geweest en daar hadden we een pas aangeschaft die toegang gaf om een jaar lang alle Nationale parken te bezoeken, zodat je niet steeds voor elk park apart hoefde te betalen, was dan ook een stuk goedkoper.

Bestaat er voor Australie ook zo’n pas?

Of heeft iemand nog andere tips, ze zijn zeer welkom.

Alvast bedankt.

Hallo,

Er zijn inderdaad passen te krijgen voor nationale parken. Ik weet niet of het voor alle is.

http://www.westernaustralia.com/en/About_Western_Australia/WA_Flora_and_Fauna/Pages/National_Park_Passes_and_Fees.aspx
deze website vond ik via google.

Wij zijn net in Tasmanie geweest en daar heb je veel nationale parken en daar kon je dan een pas voor kopen voor al die parken voor zo’n 80 AUD dollar is ongeveer 40 euro.

gr van Moira

De America the Beautiful pass is niet te vergelijken met het systeem in Australia. Niet alleen heeft Australia oneindig veel meer NP’s (3 struiken en een kangaroo en het is een NP-lol-) maar ook oneindig veel minder visitor center. Veelal moet je je zelf registreren en dan de fee in een bus stoppen. Ook hebben alle staten verschillende systemen en zijn er tal van uitzonderingen. Zoals Moira al zegt, op Tassie moet je een korte NP pass kopen. Cradle Moutain is bv al AUD 22,-- en er zijn zelfs wegen die door NP’s gaan waar je een permit nodig hebt. Misschien zou je kunnen zeggen waar je van plan bent naartoe te gaan.
Yeehaw

hallo yeehaw,

Wij gaan reizen van Darwin naar Perth met onze zoon, die is al in Aussie, van hotel/hostel etc. voor 5 weken.
Hij heeft een 4x4 wheel auto en reist daarmee nu al vanaf Sydney en haalt ons dan op in Darwin.
We gaan oa naar Kakadu, Karijini, Monkey mia etc.
iffi

Je gaat een fantastische reis maken en in een mooie tijd van het jaar. In NT (Northern Territory) moet je alleen een toegangsprijs betalen voor Uluru maar daar kom je niet. Geen passes nodig verder. Dus bv Kakadu en Litchfield zijn free of charge. Wel moet je betalen voor bv Wildlife Parks en Croc tours. Ik zou ook zeker de parken rond Katherine bezoeken en vergeet Mataranga niet. Een prachtig park maar onbekend is Gregory NP tussen Katherine en Kununurra. Voor WA kan je het best een Holiday Park Pass kopen voor $ 35,-- voor auto en inzittenden en geldig voor een maand. De meest parken hebben een $ 10,-- entree en voor Monkey Mia moet je altijd apart betalen. De meeste info over de parken kan je vinden op www.calm.wa.gov.au Vergeet nooit Cape Range NP en Coral Bay te bezoeken. Als je in hotels verblijft mag je Ningaloo Reef resort in Coral Bay niet overslaan maar ik zou ten sterkste een reservering aanbevelen. Houd er ook rekening mee dat accomodatie in het noordelijk gedeelte van WA schaars is. Als je op de kaart kijkt denk je misschien Broome-Port Hedland-Karratha ver weg allemaal maar niets in minder waar. Veel werkers in de mijnindustrie. Ik neem aan dat jullie Gibb River Road gaan rijden met de 4xw maar neem daar dan wel je tijd voor. Kirijini NP vonden wij mooi, maar eerlijk gezegd voegde dat park na Litchfield ea voor ons niet zoveel meer toe. Persoonlijk natuurlijk. Purnululu NP (Bungle Bungle) is fantastisch maar alleen bereikbaar via een moeilijke dirtroad. Wij hebben dit natuurwonder vanuit de lucht bekeken via een 2.5 uur durende vlucht over Lake Argyle, de Diamond Mines en Bungle Bungle. De Kimberley behoren tot het allermooiste gedeelte van Australia maar nemen ook veel tijd. Zelfs met 5 weken zal je je moeten beperken.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Yeehaw

hallo yeehaw,

Bedankt voor je tips. kunnen we wel gebruiken. We hebben er erg veel zin in,zeker om onze zoon ook weer in levende lijve te ontmoeten.
Wat betreft de slaapgelegenheden, deze hebben we al besproken. Dit gedaan zodat we toch wel verder moeten en niet te lang bij 1 plaats blijven, anders komen we tijd tekort. Bij sommige blijven 2 nachten. We rijden gemiddeld 200 km per dag de ene keer wat meer dan de ander.
Alleen in omgeving van Perth hebben we nog niets besproken, willen ff kijken of daar iets kunnen vinden voor 5 nachten, iets van een app. of huisje.
iffi

Voor de Perth accomodatie zou je kunnen kijken op:
www.wotif.com.au of
www.stayz.com.au