Parijs anders...

**Vroeger, toen ik nog in Parijs woonde, kocht ik op de Marche aux Puches een bijzonder boekje: Paris Mysterieuse, hierin alle locaties waar een buitengewone gebeurtenis had plaatsgevonden. Tegenwoordig kan je als ervaren toerist, Parijs ‘officieel’ van een andere, minder platgetreden kant ontdekken. Ik ben zeker van plan om ze een volgende keer in Parijs te proberen, wie al ervaring heeft met 1 van onderstaande: spread the news!

CURIOCITÉS
**[FONT=MetaPlusNormal-Roman][SIZE=2]www.curiocites.com
[/SIZE][/FONT]**DÉTOUR DES SENS
**[FONT=MetaPlusNormal-Roman][SIZE=2]www.detourdessens.com
[/SIZE][/FONT]**ENTRÉES PRIVILÉGIÉES EN FRANCE
**[FONT=MetaPlusNormal-Roman][SIZE=2]www.privileged-entries.org
[/SIZE][/FONT]**LES NÉCRO-ROMANTIQUES
**[FONT=MetaPlusNormal-Roman][SIZE=2]www.necro-romantiques.com
[/SIZE][/FONT]**PARIS PAR RUES MÉCONNUES
**[FONT=MetaPlusNormal-Roman][SIZE=2]www.paris-prm.com
[/SIZE][/FONT]

[FONT=Meta-Normal][SIZE=3]Parijs, de highlights kent iedereen wel, maar wat maakt Parijs voor jou echt bijzonder?

De laatste keer dat we in Parijs waren, gingen we op bezoek met en bij Parijzenaars zelf en namen een duik in het dagelijks leven. We hadden leuke ontmoetingen en werden welkom onthaald in Parijse huizen. Of gingen juist naar plaatsen die we totaal niet kenden, verborgen pleintjes en kerkjes met dezelfde impact als de Notre Dame…
De grootste organisaties die zich bezighouden met ‘Parijs door de Parijzenaars’, zijn:
[/SIZE][/FONT]- VoulezVousDîner (de naam zegt het al)

  • **Meeting the French (culinaire aspect staat hoog in het vaandel) **
    -Succulent Paris (ook gourmet tours)
    - French for a Day (Franse lifestyle)
    FRENCH FOR A DAY
    [FONT=Meta-Normal][SIZE=2]www.frenchforaday.com
    [/SIZE][/FONT]MEETING THE FRENCH
    [FONT=Meta-Normal][SIZE=2]www.meetingthefrench.com
    [/SIZE][/FONT]SUCCULENT PARIS
    [FONT=Meta-Normal][SIZE=2]www.succulent-paris.com
    [/SIZE][/FONT]

Afgelopen zondag was ik weer eens in het Louvre. Op de eerste zondag vd maand altijd gratis (en op 14 juli). Als je via de zijingang naar binnen gaat, vermijd je de wachtrij. Sowieso heeft iedereen tot 18 jaar gratis toegang en zijn er voor studenten kortingen. Betaal je de reguliere prijs, dan nog betaal je slechts 10 euro om van dit internationale topmuseum en de collectie te genieten. Dit keer genoten van de nieuwe afdeling met Islamitische kunst, sowieso heeft het Louvre deze kunstvorm ontdekt, want niet lang geleden is eveneens een Louvre Abu dhabi geopend.

Wat Parijs voor mij bezonder maakt, goh moet ik toch even over nadenken. Heb in het noorden gewoond/vakantie Villiers-le-Bel. Heb daar toch het harde van France geleerd. Daarnaast de finale op 14 April in Stade de France dit jaar. 3e keer op rij de Coupe de la Ligue gewonnen met l’OM in de stad van de aartsrivaal en met minstens 25.000 Marseillais door de straten van Paris geeft toch wel een machtig gevoel. Dat heeft Paris sindsdien echt voor mij bezonder gemaakt.

[FONT=Meta-Normal][SIZE=3]Waar de meesten hun Parijs toer starten met de Eiffeltoren, Louvre e.d., is het best wel een aanrader om eens richting Unesco (United
Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) gebouw te stappen en meer te leren over dit opmerkelijke instituut waar maar liefst 195 landen bij aangesloten zijn. De toer door Unesco duurt (naar keuze) 40 min tot anderhalf uur en is toegankelijk voor groepen en individuele reizigers. Waar? [/SIZE][/FONT][FONT=Meta-Normal][SIZE=2]7 place de Fontenoy, Paris 7th
Tel +33 (0) 1 45 68 10 00
www.unesco.org
Individuals: guided tours from Tuesday to Friday at 11am in French and 4pm in English
Groups: visits@unesco.org
[/SIZE][/FONT]

In tijden van recessie, waarin veel oldfashioned restaurants het ‘’‘loodje leggen’‘’, doen de tea rooms, coffeeshops en bio restaurants het relatief goed. Een keten in opkomst is Angelina tea room die nu ook in het 6de bij het Luxembourg museum een filiaal heeft geopend En Boco, een bio restaurant die een 3de vestiging bij Saint Lazare treinstation heeft, alletwee aanraders!**Angelina
**[FONT=Meta-Normal][SIZE=2]19 rue de Vaugirard, Paris 6th
Tel +33 (0) 1 58 65 19 02
www.angelina-paris.fr
[/SIZE][/FONT]**Boco
**[FONT=Meta-Normal][SIZE=2]5 bis rue du Rocher, Paris 8th
Tel +33 (0) 1 45 22 68 42
www.boco.fr
[/SIZE][/FONT]

Moet zeggen dat een ontbijtje van € 20,00 niet echt bij een recessie hoort.
Oh, en een eitje erbij … € 29,00 :wink:

Doe mij maar een filiaal (wel 40 in Parijs) van Pomme de Paine, altijd heerlijke verse broodjes, volop keuze, goede koffie en de helft goedkoper.

Pomme de Pain filialen

Hey
ik woon nu al een jaar in Parijs en door te dwalen in deze stad ontdek je toch wel veel leuke zaken. Een paar aanraders:

  • Aan het einde, of het begin, van de Cour du Commerce Saint André: een lekkere en niet dure Mexicaan: “El chuncho”. Kleine sfeervolle zaak met vriendelijke bediening en correcte prijzen.
  • Musée du Quai Branly: in de schaduw van de Eiffeltoren (en gratis op zondag). Prachtig museum met etnische, niet-Europese kunst.
  • Le dernier bar avant la fin du monde. Een "geek"bar niet ver van Les Halles & Pompidou.
  • De Jardin de Luxembourg is één van mijn favoriete green spots van Parijs, net als de Butte aux Cailles.
  • Net naast de prachtige Jardin des Plantes, staat de Mosquée de Paris. Eens je de grote deuren binnenstapt en op de patio uitkomt, waan je je in een andere wereld. Zet je neer en geniet van thee of andere lekkernijen.

Andere tips of avonturen uit Parijs kan je ook op mijn blog vinden: LLL (Paris Version) | Liesbet à Paris

Koffie zonder toerisme…in Parijs?

Kun je nog ergens een bakkie doen in Parijs zonder om je heen drommen toeristen te zien? Ja, dat kan!
Een verborgen plekje met een geweldig terras, maar je moet er wel iets voor doen. Middenin het Bois de Boulogne ligt een meer, het Lac inférieur du Bois de Boulogne. In het midden van het meer liggen twee kleine eilandjes, aan elkaar verbonden met een bruggetje. Op het grootste eiland(je) ligt restaurant Chalet des Iles met een terras en een prachtig uitzicht. Om er te komen wordt je met een bootje overgevaren, hoe leuk wil je het hebben.
Ideaal te combineren met een mooie wandeling door Bois de Boulogne.