Pakketjes versturen

Hallo.
Wij gaan dit jaar voor 4 maanden naar Azië.
Ook wij maken gebruik van de TME tot aan Beijing.
We gaan dan van Beijing naar Xian en Chengdu.
Vanuit Chengdu vliegen we naar Bangkok om dan door te reizen naar Laos,Cambodja,(Vietnam) en Thailand.
Onderweg zullen wij zeker nog heel wat spulletjes kopen.(zeker in China)
Maar om dit allemaal mee te zeulen in de rugzak zie ik niet zitten.
Dus mijn vraag is wie heeft er ervaring met pakketjes versturen vanuit China naar Nederland?
En wat voor kosten zijn hier aan verbonden?

Groeten Marco

Hele interesante vraag, ik zit met hetzelfde probleem. Heeft iemand tips?

gewoon gezond verstand: net zoals je hier in NL naar het postkantoor kunt om een pakket te sturen-keuze tussen zee/lucht (heet tegenwoordig priority) en de prijs hangt af van het gewicht-max. 10 kg. ALS het kan (zee is lang niet altijd meer mogelijk) dan is dat daltijd e goedkoopste manier. Kijk gewoon op de site van PTT-nu ?-en het zal in/uit China slechts zeer weinig goejekoper zijn.
punt 2; daarmee ben je er niet, want de douane (zoek in hetw oordenboek wat dat echt betekent-de meesten weten dat niet) gaat je pakket inspecteren en evt. BTW of invoerrecht heffen-wat vrij vaak elke besparing alweer te niet doet.
punt 3: in China zijn ze dat niet echt zo gewend en zijn er voorts andere regels die je totaal niet begrijpt, maar zal moeten aksepteren. Vooral om verboden of klandestiene zaken te weren. Dus je pakket moet worden geinspekteerd voor je het echt dichtdoet-en dat kan alleen maar op bepaalde postkantoren.
Als duurder alternatief zijn er de bekende luchtvrachtinternationals, zoals DHL of EMS of UPS.
Vliegen van Chengdu naar BKK is nogal duur-de overlandroute is veel interessanter en voert noodgedwongen via Laos.
Het idee dat je nu hebt dat in China zo veel te koop is kan behoorlijk tegenvallen-er is zat rotzooi te koop, maar echt goede dingen zijn daar enkel voor de export.

thanks voor je reactie maar ik wordt hier niet echt wijzer van.
Ik vraag of iemand hier ervaring mee heeft en hoe veel het kost per kilo vanuit China en niet hoe veel het kost bij de tnt post.
Als iemand alwel eens wat verstuurd heeft wil ik graag weten of het pakket ook open is geweest door de douane.

Ik heb alleen ervaring met post versturen vanuit Beijing, maar je kunt gewoon naar een international post office gaan (staat in elke goede reisgids aangeven) en daar zijn mensen wel hulpvaardig genoeg om je te helpen. Maar vertel eerst eens wat je wil versturen (souvenirs, boeken, kleding).

Ik heb zelf vorig jaar 2 dozen vol met (leer)boeken enz naar Nederland opgestuurd. Deze heb ik vanuit verschillende steden (Suzhou, Nanjing Xian) verstuurd.
Per vliegtuig duurt de levering van 7 werkdagen.

Het is goedkoop. Je koop een doos en verstuurd het bij de plaatselijke hoofdpostkantoor. Het heet China Post, een pand groen met gele letters.

Je bent ongeveer afhankelijk voor de afstand naar Shanghai of Beijng ongeveer RMB 100 per kg kwijt.

Natuurlijk controleren ze de inhoud maar voor literatuur, DVD en CD`s doen ze niet moeilijk. Schrijf ook het liefst Holland in het Chinees voor de zekerheid op.

1 like

@ jdparr: Het gaat over souvenirs en kleding die wij willen versturen.
@ brian: Bedankt voor de informatie, hier heb ik tenminste wat aan.

Let bij kleding op de regels van de douane (de Nederlandse dus). Je mag maximaal 3 nepartikelen per persoon invoeren voor eigen gebruik, althans dat wordt gedoogd.
Als het geen fake merkkleding is, lijkt het me geen probleem.

Bij de grote postkantoren van China post kan dit inderdaad prima. Ik heb zelf kaarten en een pakketje met boeken naar huis laten sturen. Kostte niet veel (ben alweer vergeten hoeveel). Maar dit was in Beijing, dus daar sprak de mevrouw achter de balie nog een woordje Engels tot mijn grote vreugde. Betwijfel of dat in Chengdu ook zo is.

1 like

Dan moet je toch beter leren lezen-ik heb precies hetzelfde gezegd-in NL gaat dat toch net zo op een postkantoor.
Prijs: ik zei-wat minder als in NL de andere kant op-maar niet erg veel minder. dan heb je toch een uitgangspunt?
Maar hoe langer ik dit forum volg-hoe meer me voorkomt dat die jongelui niet meer begrijpend lezen leren op de HAVO.

wij hebben vorig jaar wel spullen opgestuurd vanuit Vietnam
dat ging prima niet opengemaakt. plusminus € 20 voor 20 kilo
je kan in China en zeker in Vietnam (Hoi Ann) heel leuk kleding kopen
in China orgineel en namaak merkkleding, en in Vietnam (Hoi Ann) kleding op maat gemaakt voor spotprijzen

mijn dochter heeft geprobeerd op te sturen uit China, dat was moeilijk
we gaan in April weer Naar China ook weer on veel kleding te kopen

Hi,

Ik heb veel vanuit HK verstuurd. Hou de regels van de 3 nepartikelen aan en stuur geen cd’s of dvd’s. Dat ligt gevoelig. Verder moet je een douaneformuliertje invullen met wat op de doos staat. Schrijf erop dat het om ‘gifts’ gaat dan doet met minder moeilijk. In HK is het versturen echt een koopje dus ik zou zeker veel versturen dat is vele malen goedkoper dan meenemen in het vliegtuig. Ik heb ook kleding verstuurd en nieuwe spullen gecombineerd met gedragen spullen. De kans is groot dat het open wordt gemaakt dus hou daar rekening mee.

Ik schaam me dat ik zo laat reageer.
Maar bij deze nog bedankt voor de info.
We gaan zeker shoppen in Beijing.
We gaan het bezien of alles aankomt.
Ik hou het vertaal boekje maar bij de hand in het postkantoor.

gr. Marco

Hallo,

Weet er iemand of ze grote bruine enveloppen openen of controleren in vietnam?