Overland reis, welke navigatie?

Ik wil graag voor onze overland trip een Garmin met tracks4africa. Wat zijn de ervaringen, kan ik beter een outdoor GPS nemen of een gewone navigatie?

Naar ik nu begrijp gaan de batterijen van een outdoor langer mee. Wij gebruiken het echter voor in de auto (opladen 12v). Het overzicht lijkt dan het belangrijkste, maar waarom kiezen dan velen voor een outdoor GPS? Je kan je waypoint neem ik aan ook opslaan op de navigatie, dus terugnavigeren lukt ook?

Alvast dank! :wereld:

Ik ben nu 4 maand in Oost-Afrika, heb Tracks4Africa ook op een outdoor gezet en ik moet zeggen: ik zou het niet meer kunnen missen.
Het is hemel op aarde in vergelijking met mijn 3 maand in West-Afrika begin 2010 weliswaar met GPS maar zonder Tracks4Africa.
Versta me niet verkeerd: het zit nog vol fouten en onvolkomenheden maar de schat van informatie aan campsite’s, belangrijke punten en gewoon de wegen die er zijn is gewoon ongelooflijk.
Die fouten en onvolkomenheden zijn de belangrijkste redenen om het op een outdoor te installeren; met de gesproken weggeleiding ben je in de meeste gevallen toch niets vooruit en de manier dat het programma je op een outdoor verwittigd van elke richtingsverandering is meer dan voldoende.
De langere battijduur was voor mij de aanleiding om het doen want ik neem hem eenmaal uit de wagen altijd mee en ik kan altijd alles vinden. Ook voor het plannen van de volgende trip (en dat doe je niet IN de wagen) is die extra batterijduur een voordeel.
Twee GPSen zij zowiewo noodzakelijk, veronderstel maar even dat er een gestolen wordt (weinig waarschijnlijk want ze kennen dat niet) of er eentje stuk gaat(waarschijnlijker dan je denkt want alleen al door de vele schokken kan ik mijn outdoor alleen nog maar gebruiken als ik hem tussen mijn benen leg) Ik vlieg nu even terug naar Belgie en zal voor alle zekerheid een identiek exemplaar meebrengen dan heb ik er drie en kan er niets meer misgaan.
Wel elke routeberekening checken, het aantal keren dat het programma geen overbodige kilometers aflegt is te verwaarlozen wegens blokkages die er niet zijn en het niet kennen van eenrichtingswegen.
'k hoop dat je er iets met vooruit bent
Lucas

Dank! Maar wat bedoelt u hiermee:

met de gesproken weggeleiding ben je in de meeste gevallen toch niets vooruit en de manier dat het programma je op een outdoor verwittigd van elke richtingsverandering is meer dan voldoende.

Ik ben er achter dat de Garmin Montana 600 de ideale uitkomst is, door de combi van navigatie en outdoor. Deze ga ik dan ook aanschaffen denk ik.

hallo joris
warschijnlijk heb je al een gps gekocht en op reis. maar voor het geval dat je dat nog niet gedaan hebt . hier mijn ervaring met een hand gps .een garmin csx60 . met tracks 4 africa er op. ik heb in 2008 met de motor afrika rond gereden van marrokko langs de kust naar zuidafrika en toen weer langs de oost kust omhoog en bij egypte weer over gestoken naar europa. voor mij was het een makelijke keuze om voor een waterdicht en handzaam model te gaan die ik heb gemonteerd op het stuur met een beugel waar de gps makkelijk in en uit te halen is . de waipoint die je bij t4a er bij krijgt zijn geweldig, campings,brandstof,hotels, ambasades en heel veel mooie plekken. maakte het voor mij heel makkelijk om s ochtends te beginnen met rijden zonder duidelijk plan en vlak voor zon s ondergang een slaap plek te vinden. het voordeel van een outdoor gps is dat er extra mogelijkheden op zitten . zoals tijden van zons op en ondergang, waypoints zelf toevoegen (bijvoorbeeld als je ergens weer wilt terug keren in de woestijn), hoogte meter (gewoon leuk) en wat ik zelf handig vind is dat als je iemand tegen komt die je kan vertellen bij welk coordinaat je je carnet kan laten stempelen dan kan je dat zelf in voeren en dan zie je op de t4a kaart waar je bent en hoe je er moet komen (mijn ervaring met t4a en automatische route planning is slecht op een outdoor gps en op een auto routeplanner . je moet altijd een oog op de gps houden en niet alleen maar luisteren wat de gps zegt). wat ik zelf handig vond aan een handzame gps met batterijen is dat je m mee kan nemen als je de bergen in gaat, de stad in gaat, of in een taxi stapt in een land waar je de taal niet spreekt en toch aan het einde van de dag weer terug wilt komen bij je motor/auto

succes met plannen
groet reinier

super. doen. wij hebben hem ook gebruikt ten we in 2010 van nijmegen naar kaapstad zijn gereden. echter wij hadden ook van ieder land een kaart. toch wel handig om je een beetje te kunnen orienteren waar je bent. op tracks for africa staan ook heel veel bruikbare adressen zoals campings, hotels, garages, etc