Tijdens een vakantie met het gezin zijn we in een winkel in San Francisco grandioos opgelicht. Het gaat om het **Digital photo & Video center (155 **Jefferson Street) vlakbij Fisher’s Wharf. deze zaak verkoopt alles op het gebied van foto en video apparatuur en door de (Russische!) verkoper werden wij bij de etalage overrompeld omdat ik een mooie spiegelreflex camera om nijn nek had hangen. Hij had wel wat voor me! Met veel praatjes, demonstraties en overredingskracht wist hij te vertellen dat we wel gek waren als we niet datgene aanschaften wat hij ons aanprees. Het ging om een revolutionaire wide angle lens, een UV filter en voor onze dochter een compacte video camera. Alles “het nieuwste van het nieuwste” en voor minder dan de helft van de prijs!! Circa 1000 dollar armer stonden we later buiten. Achteraf bleek dat het rotzooi was en alles maximaal 250,- dollar waard. Compleet opgelicht dus. Bij nader onderzoek op internet bleek dat vele toeristen met ons daar worden opgelicht door deze boeven! Zie deze link:
Google Maps :mad: U bent dus gewaarschuwd als u naar San Francisco gaat en ik vraag me af of er geen orgaan is in de USA waar je dit kunt aangeven? Dit is gewoon Maffia, getuige het feit dat de meeste van dit soort winkels op de Wharf dit soort praktijken er op na houdt en familie van elkaar schijnt te zijn!
Teruggaan en je geld terugeisen misschien een optie?
Voor de rest een beetje eigen schuld, dikke bult…
Hihi…
Ik heb die wide angle lens ook hier thuis liggen. Gelukkig door veel afdingen niet te veel voor betaald, heb er leuk mee gespeeld, dus voel me niet erg belazerd. ![]()
Kantoor van de buergemeester van San Francisco aanschrijven, Department of Consumer Affairs van de stad, het plaatselijke Better Business Bureau en de toeristenorganisatie.
Die nemen dit soort dingen meestal redelijk serieus op, want het geeft natuurlijk niet eceht een mooi beeld van de stad en steden houden er niet van als er teveel ontevreden toeristen rondlopen die aan iedereen slechte verhalen over de stad gaan verspreiden.
Copieen van bonnetjes opsturen, naam en adres van de winkel opgeven en zeggen dat jullie dat niet van San Francisco verwacht hadden.
Misschien niet direct veel reacites (hoewel ik een excuus van de burgemeester niet uitsluit), maar melden lucht in ieder geval op. En het komt op een (eventuele) stapel van klachten te liggen, waardoor misschien ooit nog eens wat gedaan zal worden aan die oplichter.
Das wel weer een optimistische suggestie, maar ik kan je vertellen dat de Amerikaanse regering pas iets doet wanneer een hele grote groep mensen klachten geven.
Ze gaan het echt niet opnemen voor een enkele individu die verder ook nog buitenlander is.
Dat is mijn ervaring. Het is helaas niet eerlijk maar het is wel de gedachtengang en de werkwijze van de Amerikaanse overheid - ook op gemeentelijke niveau, want die moeten zich verantwoorden aan de staat.
Dus als onze Meneer de Cameratoerist zo’n 60 andere (al dan niet onbekende) slachtoffers bijeen kan zien te brengen, kan het wel lukken.
In de VS heet dit soort ding class action suit, en de kansen op succes nemen toe.
Ik heb ook vele advertenties gezien in die strekking van Amerikanen die andere medeslachtoffers proberen op te zoeken wanneer dit soort dingen gebeurt.
Bedankt voor de reacties met nuttige tips. (Teruggaan naar de VS lijkt me niet echt een optie, ik heb helaas nog geen geldboom in de tuin) Op de website vermeld in mijn topic staan reacties van vele ‘medeslachtoffers’ van deze praktijken. Ik ben dus duidelijk niet de enige. Ook amerikanen zijn opgelicht, dus niet alleen de buitenlanders. Ze gebruiken dure en goedwerkende apparatuur voor hun demonstraties in de winkel, om vervolgens goedkope rotzooi in doos mee te geven door een soort wisseltruc bij de counter. Helaas werkt mijn wide angle lens helemaal niet, alle foto’s hebben een donkere en wazige rand rondom als ik hem gebruik. geschikt voor de kliko dus. Iedereen kan hierin trappen, normaal ben ik niet zo naïef, eerder argwanend. Zo zie je maar weer…
Ja het is indd vervelend wanneer je toerist bent in een vreemd land en jou dit soort dingen overkomen. Want dan heb je ook geen middelen om het probleem op te lossen.
Normaal zouden Amerikanen hier een schadeclaim voor indienen. Maar dat kan jij natuurlijk niet doen, ik weet ook niet of het sowieso voor buitenlanders toegestaan is om te procederen. Ivm burgerservicenummer en zo.
En er stond niks over de wisseltruc in je openingspost, als dat wel zo is, is dat gewoon rotsmerig. En ik kan me goed voorstellen hoe iemand daar intrapt.
Misschien kan jij hem weer van de hand proberen te doen? Je wilt natuurlijk niet zelf gaan oplichten :teeth: want dan ben je geen haar beter dan die SF-rus maar je krijgt toch wel een deel van het geld terug. Vanuitgaande dat je geldproblemen hebt.
Omdat het echt shitzooi is, wat ze me hebben meegegeven in de doosjes, kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om het zelfs maar voor een paar tientjes aan iemand anders te verkopen. Het is trouwens ook helemaal niet te zien aan de buitenkant. Je merkt het pas bij gebruik van de lenzen. Ik voel me echt genaaid, zoiets verwacht je niet in een mooi uitziende foto- en videowinkel aan een drukke winkelstraat in San Fransisco, eigenlijk helemaal niet in de VS (land van de claims!!). Daarom trapten we er ook in vrees ik. Ik wil hiermee andere mensen alvast waarschuwen. Ze laten zelfs aansichtkaarten zien in de winkel van “dankbare” klanten! ![]()