Opening nieuw Bastogne War Museum

Op uitnodiging van het Belgische verkeersbureau voor Wallonië en Brussel heb ik een bezoek gebracht aan het nieuwe Bastogne War Museum in de gelijknamige plaats.

Het Bastogne War Museum is een nieuwe gedenkplaats die aan de Tweede Wereldoorlog is gewijd en die vlakbij het beroemde Mardasson Memorial ligt. Het Bastoge War Museum bevindt zich in een gloednieuw gebouw met een gewaagde architectuur.

Hoofdingang Bastogne War Museum

De  bezoeker vindt in het gebouw een boetiek, een cafetaria en een zonnig terras buiten. Bovendien worden er talrijke evenementen en tijdelijke tentoonstellingen georganiseerd. Het museum wil iedereen boeien; mensen die niets van de oorlog afweten, net zo goed als bezoekers met een ruimere achtergrond.

Het Mardasson Memorial en het Bastogne War Museum delen een gemeenschappelijke ambitie: de nagedachtenis eren van hen die voor onze vrijheid gestreden hebben, en de waarde van vrede en vrijheid verdedigen.
**
Drie tijdsfasen waarin het museum is verdeeld
**I. De vooroorlogse jaren met de opkomst van extremistische bewegingen. De bezoeker wordt in de sfeer van de vooroorlogse jaren ondergedompeld. Hij kan er kennis maken met alles wat de opkomst van extreme standpunten in de hele wereld aangewakkerd heeft. Dit onderdeel eindigt wanneer de bezoeker in een op ware grootte nagebouwd hoofdkwartier binnenstapt, waar hij op een 3D scherm kennis maakt met de cinematografische actualiteit van die periode.

II. De periode van de invasie in mei 1940 tot de bevrijding in september 1944. Aan de hand van verschillende thema’s kan de bezoeker zich een beeld vormen van het leven onder de bezetting in België en de rest van de wereld.

III. De tijd van december 1944 tot het einde van de oorlog. Die periode wordt in het nieuwe gebouw voorgesteld. De honderden zowel burgerlijke als militaire voorwerpen in de tientallen tentoonstellingskasten laten niemand onberoerd. Twee blijvende momenten uit die periode zijn een decor van een bos op ware grootte waar hij de gevechten aan de zijde van de soldaten beleeft en wat later maakt hij, gezeten aan een tafeltje in een cafe, samen met de bevolking de bombardementen mee. Een complete onderdompeling in het hart van de veldslag.

Vitrines vol legerkleding en wapens gedragen tijdens Tweede Wereldoorlog

Vier personages leiden ons door het museum
-Robert Keane, een Amerikaanse korporaal van de 101e Airborne landingstroepen
-Hans Wegmuller, een Duitse luitenant van de 26e Volksgrenadier Division
-Mathilde Devillers een jonge schooljuffrouw uit Bastogne
-Emilie Mostade, een leerling van 13 jaar.

Zij alle vier leggen de bezoeker, elk op hun manier, uit hoe zij die verschrikkelijke oorlogsjaren beleefd hebben.

Uitzonderlijke collecties
De historische rijkdom van de honderden voorwerpen en documenten die in meer dan 70 vitrinekasten worden gepresenteerd, zal het publiek tijdens het hele bezoek blijven boeien. Als voorbeelden kan ik noemen o.a. de handtekening van Mussolini, een collectie wapens en uniformen, kleine dagelijkse gebruiksvoorwerpen van soldaten en burgers.
**
Rondleiding met audiogids**
Langs het parcours, dat volledig met een audiogids wordt begeleid worden alle instrumenten van de moderne scenografie benut (decors, interactieve en multimediale elementen, reconstructies e.d.). De bezoeker neemt o.a. plaats in het hart van een geallieerd hoofdkwartier in Zuid-Engeland op 5 juni 1944.

Gerestaureerde legertank
**
Een parcours voor kinderen**
Het jonge publiek wordt niet vergeten. Voor hen zijn tijdens het hele bezoek speciale interactieve palen geplaatst. Voor leerkrachten en studenten is een pedagogisch dossier beschikbaar, zodat ze hun bezoek zo goed mogelijk kunnen voorbereiden.

Meer informatie
Voor verdere informatie omtrent openingstijden, toegangsprijzen en route naar het museum verwijs ik naar www.bastognewarmuseum.be.

Met dank aan Toerisme België voor Wallonië & Brussel

Wauw erg indrukwekkend. Lijkt me zeer indrukwekkend om de verhalen te horen van iemand die daadwerkelijk in de 101st Airborne heeft gezeten. Ik blijf het echt een van de meest aangrijpende ‘hoofdstukken’ vinden uit de Tweede Wereldoorlog. De Amerikaanse soldaten in Bastogne staat voor mij zo symbool voor de strijd om de vrijheid. Er zijn nog een hele hoop locaties die een rol hebben gespeeld tijdens de Tweede Wereldoorlog die ik graag zou willen bezoeken. Dit museum komt dat absoluut bij.