Opbouw micro economie

Wij (mijn partner en ik) zouden graag in contact komen met mensen, die geïnteresseerd zijn in het opbouwen van een micro-economie. Dit vanwege een niet meer aanwezig zijnd vertrouwen in ons
financiële systeem, en het daardoor ontstane inzicht, dat je helemaal geen geld nodig hebt om lekker te kunnen leven.

Nederland lijkt niet de meest voor de hand liggende optie.
Bereidheid tot verhuizen naar bv Oost-Europa lijkt onvermijdelijk, aangezien daar nog betaalbare grond te koop is. In 1e instantie, zoeken we het in Europa, gewoon omdat we daar alle rechten hebben om te werken en te wonen.
Investering is een noodzakelijk kwaad, maar kan zo laag uitvallen, dat het realiseerbaar is ook voor mensen met weinig geld (zoals wij), waarschijnlijk valt er ook wel geld binnen te halen via fondsen voor de opstart, maar daar heb ik me nog niet mee bezig gehouden.

Afhankelijk van de gewenste luxe, regio, grootte, is er in Oost-Europa vanaf €10000 al van alles mogelijk. Je zou zo’n project met een aantal kunnen starten en uitbreiden zodra mogelijk.
De kosten van levensonderhoud, voor het 1e jaar, zal grotendeels uit eigen renteloze investering moeten komen. Ondernemingsvorm zal ingevuld moeten gaan worden.

Aanschaf van een stuk grond met aanwezig: Gebouwen, fruitbomen, landbouwgrond in de buurt van water. Voor een zo groot mogelijk gedeelte zelfvoorzienend zijn.
Op gebied van voedsel, niet zo moeilijk realiseerbaar. Energie voorziening zal zich moeten ontwikkelen en zal in het begin extern ingekocht moeten worden. Water idem dito.
Je wil mensen met verschillende interesses en disciplines.

Eigen producten kunnen geruild/verkocht worden om externe kosten te dekken.
Denk aan, honing, wijn, bier, kaas, en zoveel meer nog mogelijk.

Voor wie klinkt het interessant genoeg om hierover te willen brainstormen?

Groet,
Joost Pleit