Op reis, maar waar te beginnen?

Allen

In het winter seizoen 2010/2011 ga ik in de fransen alpen werken omdat ik hier erg veel kan gaan verdienen. ik kan zelfs zoveel sparen dat ik erna op wereldreis kan.

ik wil alleen naar zoveel plekken, dat ik eigenlijk niet zo goed weet waar ik moet beginnen. mijn idee is om eerst met een soort 10/20 daagse groeps te beginnen en daarna alleen verder te reisen.

Heeft iemand enige tips waar ik zo’n groepsreis kan vinden en wat een goede aanpak is om zoiets te plannen.
Het liefs blijf ik een paar jaar weg. maar dan moet ik ook nog werk vinden, of dit in zuid-amerika, Azie of Australie is maakt me niet zo veel uit.

kan iemand mij wat tips geven?

met een zonnige groet
Jan

Hey,

misschien is het eerst handig om te bedenken waar je die groepsreis wil doen. Kies van het continent een land waar je graag zou beginnen ( of kies een continent en laat mensen je helpen bij die keuze). Dan is het op de speciale landen forums er makkelijk om een goede reisorganisatie te vinden die leuke groepsreizen organiseerd.

P.S. Een andere optie is mij dezelfde baan aanbieden in de alpen, dan gaan we daarna samen op reis, is ook een soort groepsreis>>>

werk vinden in het buitenland is niet overal even eenvoudig. In Azië en Zuid en Midden Amerika is de kans klein dat ze zitten te wachten op een buitenlander die hun mooie baantjes komt inpikken. Daar tegenover staat dat ze in Australië en Nieuw-Zeeland wel blij met je zijn.
Om te mogen werken heb je vergunningen en speciale visa nodig. Voor het gemak hou je het dus het beste bij landen die jou graag zien komen.

Groepsreisorganisaties zijn er zat! je moet idd eerst eens kiezen waar je naar toe wilt. Ik weet trouwens niet of de overgang van groepsreis naar zelfstandig reizen het makkelijkste is. Voor mijn gevoel is het gat dan misschien wel groter. Waarom ga je niet eerst naar een makkelijk land waar veel backpackers zitten waar je makkelijk kunt aansluiten. Of een land waar ze backpackersbussen hebben die langs de belangrijke steden rijden. zo kom je met veel mensen in aanraking

Kun je mee eens vertellen wat voor wereldbaan jij hebt in Frankrijk? Ik werk nu ook in het toerisme en verdien bereslecht en heb altijd een gat te vullen in de winter.

Hoi bolletje bol.

dank je voor je reactie. hier kan ik wat mee.
De goede baan in frankrijk is voor een nachtclub in Alpe D’huez. ik krijg onderdak, ben zeven dagen aan het werk en verdien 2000 netto per maand.
Helaas zijn ze hier niet meer op zoek naar mensen. Wel weet ik dat La Grotte Du Yeti mensen zoekt. hier heb ik afgelopen winter gewerkt en verdiende ongeveer 1100 euro per maand.
denk er eens over na.

groetjes Jan

Hoi, zoals boven gezegd kun je in ‘westerse’ landen vast wel werk vinden als je een werkvisum hebt, of misschien ook zwart werken.

In Azië en Zuid-Amerika enzo zou je heel misschien bij een hostel achter de receptie of als schoonmaker kunnen werken voor weinig geld, of voor kost en inwoning. Of je kan proberen werk te vinden als leraar Engels maar dan heb je wel een speciale opleiding nodig (TEFL) en moet je zelf natuurlijk ook het Engels echt goed beheersen en de grammatica kunnen uitleggen aan anderen, en groepen kunnen begeleiden, en lessen opbouwen en speelse methodes bedenken etc. Kortom veel scholen willen wel dat je papieren laat zien van een opleiding en ervaring / aanbeveling.
Soms kun je geluk hebben, ik ben bv. in Chili een Nederlandse jongen tegengekomen die met zakenlui ‘conversatie’- Engels oefende voor heel veel geld (voor Chileense begrippen).
Zelf heb ik in Peru 5 weken Engelse les gegeven aan studenten en leraren van 12 tot 56 jaar oud, voor weinig geld (ongeveer EUR2,50 per uur) maar daardoor toch nog kunnen sparen omdat het leven daar zo goedkoop is. Dit was bij een van de weinige scholen die geen papieren vroegen, maar gewoon blij waren met mensen die beter Engels spraken dan hun eigen Peruaanse leraren.

Als je iets heel specifieks kunt, bijvoorbeeld verpleger bent, kun je ook wel over de hele wereld aan de slag, meestal ook tegen lokaal salaris. Misschien niet genoeg om te sparen voor lang reizen, maar wel om te wonen en werken in een ander land en het op die manier te ervaren.
Je hebt ook wel reizigers die kapper zijn en de haren knippen van andere reizigers, of je hebt mensen die gitaar spelen voor geld…
Je hebt ook mensen die vinden in een ander land hun thuis en emigreren dan.

Qua groepsreizen… die heb je natuurlijk overal wel. Naar Australië heb je van die reizen die ook een baantje voor jou regelen. Naar Afrika heb je van die rondreizen met een aantal safari’s erin. Naar Zuid-Amerika heb je van die rondreizen langs allerlei culturele dingen.
Google eens op Djoser, Baobab reizen, Shoestring Nederland, GAP travels etc. Bij outdoorwinkels liggen ook vaak wel folders, of bij Joho winkels.

Al die dingen kun je ook zelfstandig doen en dat is veel goedkoper. (Je kunt zelfs de route uit een Djoser-brochure gewoon zelf nadoen als je dat zou willen; weet je meteen wat de highlights zijn.)

Ik zeg altijd: Australië is veel makkelijker dan Frankrijk. Ja, het is ver weg en daarom vinden veel mensen het een beetje eng. Maar de taal is makkelijker dan Frans, de mensen zijn behulpzamer en vriendelijker dan de gemiddelde Fransoos, ze gebruiken in het hele land dezelfde geldeenheid, er is minder bureaucratie, meer werk (vooral simpele baantjes want die willen veel Australiërs niet doen), en vanwege de taal kun je veel meer baantjes aan dan je in Frankrijk zou kunnen (bv. een Frans café wil vast geen gebrekkig Frans sprekende Nederlander als ober; in Australië kom je vast wel aan de bak als je een beetje horeca ervaring hebt). Kortom je kunt er makkelijk zelfstandig heen, naar Frankrijk ga je toch ook niet op groepsreis? (Nou ja sommige mensen misschien wel.)

Over hoe en waar beginnen… lees eens mijn gratis reistips (zie onderaan). Bedenk ook: niet alles hoeft nu! Kies het land of de landen waar je hart nu het meest naar uitgaat, en als het goed is leef je nog decennia langer, om al die andere landen te bezoeken.
Er bestaan ook speciale boeken over het voorbereiden van een wereldreis en waar je dan allemaal aan moet denken, met checklists en al. Dus koop eens zo’n boek.
En je kunt eens langsgaan bij een Joho center, zie de adressen en heel veel info op www.joho.nl. Die kunnen ook werk en/of taalcursussen voor je regelen, je tickets, je verzekeringen, wat je maar wilt. Of alleen een deel daarvan.

Succes! Happy travels!

de tip die ik je kan geven is koop het boek handboek wereldreiziger van frans timmerhuis succes met je reizen toegewenst

Kom maar naar Ghana. Je kunt logeren in mijn guesthouse in Accra. Vervolgens kan ik je alle informatie geven, want je kunt hier heel veilig in je eentje rondreizen.
Aplaku Guesthouse
Zie
www.ghana-guesthouse.com
aplakuguesthouse@yahoo.com