(On)veiligheid Venezuela voor backpackers

Ik ga jullie ook maar vragen of er mensen zijn die recente informatie hebben over de (on)veiligheid in Venezuela.

Ik schrok namelijk nogal toen ik net de volgende post las:

*Ik heb enige tijd in Caracas gewoond.
Veel, heel veel sneldieven die grof geweld niet schuwen.
Zij hebben een extra zintuig voor het herkennen van toeristen of onbekenden ter plaatse. Dankbare slachtoffers!
Ga dus nooit alleen rondlopen en zorg dat je iemand bij je hebt die de taal vloeiend spreekt. Het kan er vredig uitzien en dat verleid je tot onbevangenheid. Plotseling zit je in het wilde westen!
Ga niet naar Puerto Ayacucho langs de Orinico (grens rivier met Colombia)!
Daar wemelt het van de drugssmokkelaars die ook andere mensen proberen te ronselen voor drugstransporten vanuit Columbia.
Ook barst het daar van de figuren die een buitenlander willen gijzelen om daarna hun familie in het land van herkomst leeg te plunderen.
Ze proberen je eerst een dagenlange bongotocht met motor en met een indiaan voorop de punt van de bongo die je tussen de rotsblokken door lootst
naar de Yanomami indianen in Boca Mawakka te verkopen.
Onderweg wordt je onderschept door vanuit Colombia opererende gijzelbendes. Zij redeneren dat jij als blanke een rijke Gringo (amerikaan) moet zijn. Of minstens uit een rijk land komt met een rijke familie die hun geeist losgeld wel kunnen opbrengen na de verkoop van al hun huizen of aandelen.
Kortom, wees zeer op je hoede!
De gijzelacties komen niet zo vaak breeduit in het nieuws omdat families ook bang gemaakt worden.
Verder is Venuzuela een machtig en boeiend land.
Laat je door mij niet tegenhouden maar wees gewaarschuwd dat er overal adders onder het gras zitten!
*
Wij zijn van plan om naar Puerto Ayacucho te vliegen vanaf Caracas. Vanuit Puerto Ayacucho willen we dan wat jungle verkennen (a la zoals hierboven beschreven :drugged:) en daarna met de bus richting Canaima gaan. Het komt nu een beetje over als een stomme vraag maar is dat een goed plan?

Heeft iemand echt goede tips om jezelf te beschermen (ik ben opzich wel een ‘ervaren’ reiziger) en zijn er plaatsen in Venezuela waarvan je met een gerust hart aan je ouders kunt verkopen dat je erheen gaat? (behalve Isla Margarita)

heb je ondertussen ervaring opgedaan, die je met ons kunt/wilt delen?

Hola,
Ik ben meerdere malen voor lange en korte periodes in Venezuela geweest en het is een geweldig land met alle extremen op een dag (of net iets meer) met de bus van elkaar verwijderd (b.v. bergbeklimmen, regenwoud, duiken, woestijn, watervallen, natuurlijke thermale bronnen/spa’s, orinoco en tafelbergen).
Ik heb Caracas altijd vermeden door hetgeen wat ik heb gehoord en kan uit eigen ervaring hier niets over vertellen. Wel heb ik van bijna elke reiziger die ik tegenkwam vernomen dat hij/zij is overvallen, beroofd, bedreigd of wat dan ook … allemaal nare en slechte verhalen.
De rest van het land is makkelijk te bereizen, de mensen zijn er vriendelijk en behulpzaam en hoe verder je van de kust verwijderd raakt des te aangenamer het leven en de cultuur worden. Merida is een goed uitvalsbasis voor het einde van de vakantie … lekker layed back en een van de grootste studenten steden in Venezuela. Parapente is een must hier!

Fijne reis,
Monique

vermijd venezuela, colombia veel veiliger, venezuela ene grote corrupte bende

kan dat enerzinds onderbouwd?

jaja, mijn zoon al bedreigd op het vliegveld, stapte in het openbaar vervoer in caracas en weer bedreigd, er werd gezegd, wat doe je hier, snel wegwezen of we weten je te vinden,
in colombia overal vriendelijk te woord gestaan en totaal geen onveilig gevoel gehad.
Hij is wel wat gewend, maar hier schrok hij wel van, i.p.v twee weken door venezuela te reizen,
werd het twee dagen.

Misschien moet je het woord Venezuela in je vorige bericht dan vervangen door Caracas. Ik zit nu in Colombia en de (weinige) reizigers die ik ontmoet en in Venezuela zijn geweest zijn allemaal beroofd in Caracas.

Ik wil niet zeggen dat de rest van Venezuela veilig is maar meer dat de meeste mensen op Caracas vliegen, beroofd worden en zo snel mogelijk venezuela uitwillen waardoor ze niet veel van de rest van het land meekrijgen.

Hierdoor weet ik verder ook niet of Venezuela buiten Caracas veilig is. Tips daarover zijn daarom altijd welkom.

Die tips kan ik je over een dikke maand geven.
13 augustus vlieg ik naar Caracas verblijf 2 weken in Venezuela en ga dan 2 weken naar Colombia.

Ps: hoe ga jij de grens over?

Op advies van een reactie, is alleen caracas erg onveilig en het rest van het land wat minder, maar volgens verhalen van medereizigers is het ook in het rest van het land niet zo veilig, ben benieuwd naar ervaringen van reizigers die daar op korte termijn heen gaan

Wij zijn met z’n tweeën en steken de grens over van Santa Marta in Colombia naar Maracaibo in Venezuela per bus.
Ik weet alleen niet hoe streng de grenscontroles zijn over land ivm het meenemen van dollars dat wordt namelijk ook nog spannend.

Wanneer ga je dat precies doen?
Wil je me laten weten hoe het verlopen is?

Wij gaan waarschijnlijk van Marcaibo vliegen naar santa marta…

Vliegen lijkt me niet nodig. De grensovergang vanuit Colombia naar Venezuela was best makkelijk en de controle door de douane viel best mee, er werd alleen even vlug in onze rugzakken gekeken.

Wij hadden vanuit Santa Marta een bus genomen naar Maicao in Colombia. Hier zijn we overgestapt op een Venezolaanse ´por puesto´ dit is een oude amerikaanse auto waar 5 passagiers inpassen (die ga je nog veel zien daar). Deze rijdt je naar de grens en wacht op je als je stempels haalt en de tassen worden gecontroleerd. Daarna rijdt je direct door naar de busterminal in Maracaibo.

Het lijkt me dat deze route andersom net zo makkelijk is. En waarschijnlijk stukken goedkoper dan vliegen. In totaal hebben wij er ongeveer 8 uur over gedaan om van Santa Marta naar Maracaibo te komen.

Afgelopen mei ben ik voor tien dagen naar Venezuela geweest (zie mijn reisblog hesterr.nl) en ook ik ben erg geschrokken van de veiligheidssituatie daar. Voordat ik vertrok had ook ik veel met berovingsverhalen bezaaide reisverslagen gelezen en advies ingewonnen van Zuid-Amerikaanse vrienden die me allemaal gesmeekt hebben om niet te gaan. Het is te gevaarlijk zeiden ze, en ze kwamen allemaal met voorbeelden van vermoorde of beroofde familieleden. Uiteindelijk besloot ik toch te gaan maar wel extra voorzorgsmaatregelen te nemen. Via Couchsurfing ontmoette ik gelukkig een vriendelijke Venezolaan die me op het vliegveld van Caracas opwachtte en meenam de stad in. Bij hem kon ik gratis overnachten en hij nam me mee naar lokale salsabars en skaconcerten zonder dat ik veel hoefde te vrezen. Na twee dagen ben ik verdergegaan naar de waterval Salto de Angel om daarna naar de noordkust en Isla de Margarita door te reizen. Uiteindelijk heb ik ruim 3 dagen in Caracas doorgebracht.

In een nachtbus heeft iemand waarschijnlijk USD 70,- van me gestolen, maar verder is mij niets overkomen (op een doorgedraaide gids na, maar dit had overal kunnen gebeuren dus tel ik niet mee). Andere reizigers die ik ontmoet heb zijn wel beroofd door corrupte soldaten.

Toen ik in Venezuela was voelde ik me erg onveilig, vooral binnen Caracas zelf. Op dit moment woon ik al een half jaar in Lima, de hoofdstad van Peru die ook een relatief slechte reputatie heeft, maar in vergelijking met Caracas is het er echt niets mee. Maar meer nog dan het onveilige gevoel en de hoge prijzen, vond ik rondreizen door Venezuela lastig vanwege het grote gebrek aan voorzieningen en informatie. Voordat ik het vliegtuig instapte probeerde ik al het een en ander te regelen, maar ik kon bijna geen informatie vinden. En ook binnen Venezuela zelf kwam ik maar moeilijk rond. De Lonely Planet had wel veel interessante bestemmingen opgenoemd, maar eenmaal ter plaatse bleken veel hotels e.d. niet meer te bestaan. Ook kwam ik vrijwel geen hostels tegen, waardoor het voor mij als alleenreizende vrouw lastig was reisgezelschap te vinden.

Verder had ik tijdens mijn verblijf de pech dat Hugo Chavez, in zijn zoveelste gevecht tegen het Amerikaanse imperialisme, besloot om alle officiele wisselkantoren te sluiten, waardoor ik op geen enkele legale wijze meer mijn dollars tegen (een veels te hoge wisselkoers) kon wisselen. Op het moment dat hij zijn besluit nam was ik gelukkig op Isla de Margarita, een van de meest toeristische plaatsen, maar ook hier was het zelfstandig op de zwarte markt (de mensen van mijn hotel weigerden te helpen) vinden van kopers best riskant. In Caracas hielpen de Venezolaanse Couchsurfers mij met het wisselen van geld en veel toeristische kantoortjes wisselden geld tegen een relatief gunstige wisselkoers, maar ideaal was het verre. Buiten de grote steden en toeristische sectors was het nog veel moeilijker om geld te wisselen.

Terugblikkend op mijn reis ben ik erg blij iets van Venezuela en haar prachtige natuur te hebben gezien, al zou ik niet snel meer teruggaan. Het is mij te duur en veels te onveilig.