occupy betogers gearresteerd

Zeker driehonderd Occupy Wall Street-betogers zijn donderdagavond opgepakt nadat gevechten uitbraken tussen betogers en de politie. Zo’n tien demonstranten en zeven agenten raakten gewond.

Een demonstrant wordt gearresteerd in New York
Vorige week werd besloten dat het tentenkamp in het Zucotti Park, waar de demonstranten al twee maanden verbleven, moest worden opgeruimd. De demonstranten mochten zonder tenten en dekzeilen terugkomen.

Lees verder:

Kortom: als we ze niet kunnen verbieden om te demonstreren, moeten we het ze maar onmogelijk maken (gebeurt hier ook in Montreal).

Er worden nu ook journalisten en fotograven gearresteerd. Middeleeuwse/Midden Oosten toestanden. Mensen van Occupy moeten maar met geweren gaan rondlopen, zoals de Teapartiers doen. Dan worden ze met rust gelaten (of wordt het leger tegen ze ingezet om deze ‘opstand’ neer te slaan).

Lijkt me geen goed plan, die wapens. Maar op deze manier blijft er niet veel vreedzaamheid in de betogingen over…

Dat is het ‘probleem’ met die ‘linkse’ betogers, ze zijn te vreedzaam.

Was dat niet iets als ‘Second Amendment’? In het geval dat de overheid corrupt wordt, mag je je ertegen wapenen (uit voorzorg)?
Ik weet niet helemaal het precieze ervan. Kwam laatst zo’n kreet tegen in een documentaire.

Maar dan loopt het inderdaad uit op een kleine burgeroorlog.

Die regel dat je wapens nodig hebt om je te kunnen verzetten tegen een corrupte overheid speelde indertijd (rond 1776) misschien, maar is ondertussen volledig achterhaald. Er zijn bijvoorbeeld verkiezingen nu, waar iedereen mag meestemmen (mannen EN vrouwen, blanken, niet blanken) en dat werkt beter dan geweren. Bovendien is er vrijheid van meningsuiting, dus daarvoor zijn wapens ook niet nodig.

Plus, hoe lang denk je dat je het uithoudt tegen het plaatselijke SWAT team, zelfs met een kelder vol wapens?

Zoek maar eens op wat er indertijd (de jaren 60) met de Black Panthers is gebeurd, die hadden wel wapens, maar ze hebben daar niet veel aan gehad. De burgerrechtenbeweging indertijd, zonder wapens, heeft het verder gebracht.

Wapens zijn inderdaad geen oplossing, alleen viel het mij op dat Teapartiers met geweren zonder problemen in de buurt van toespraken van president Obama mogen rondlopen, maar dat vreedzaam slapen op Zuccotti plein en elders in de VS/wereld een schandaal is volgens sommige mensen, waar desnoods met geweld een einde aan gemaakt moet worden.

Het beste blijft: de ‘lange mars’ (zoek onder Mao Tse Tung, de vroege jaren) door de instellingen zoals in de jaren 1960. Waar ‘Occupying’ nu aan gaat beginnen als ze slim zijn en doorzettingsvermogen hebben.

Voor een huidig voorbeeld van hoe het zou moeten: Elizabeth Warren, die nu probeert senator voor Massachusetts te worden. Duidelijke uitspraken doen en opkomen voor de 99 procent. Hoop dat ze wint.

Goed gesproken Benno! Ik vind Occupy een fantastisch concept, geboren uit de misère van het land. Het kan bijna niet mogelijk zijn dat de politiek ze niet hoort. Dat ze er wat mee gaan doen is twee, maar wat je zegt, Occupy moet volhouden. Tot nu toe houden ze aardig stand…