Nyepi Dag

Op welke dag wordt in 2011 Nyepi Dag gevierd?
Ik heb diverse data horen noemen, o.a. 5 maart en 4 april.
Ik wil het graag weten omdat mijn vrouw en ik op 5 maart 40 jaar getrouwd zijn en dan op Bali verblijven.

Bij voorbaat mijn dank.

George:vak02:

Volgens mij is Nyepi op 5 maart.

Ik heb vorig jaar Nyepi gevierd bij Balinese vrienden in Yeh Gangga. Ik vond het een apparte feestdag, aan de ene kant geen licht en weinig geluid, maar wel een tv die aanstond. Niet dat dat officieel mag, maar het gebeurde!

Ik sprak ook mensen die in bv Kuta verbleven, en die hadden een rotdag gehad. Hun hotel ging dicht, en ze waren als het ware opgesloten. Ook het vliegveld is bv gesloten, en er rijden geen voertuigen. Ik zou dus zeker niet in dit gebied blijven, maar naar minder touristische orden gaan of bv naar Lombok. Ik zou wel vantevoren boeken, je bent nl niet enige die weg wilt!

De dagen voor Nyepi zijn overigens ook bijzonder, er is dan Melasti, de rituele reiniging. Veel ceremonies met mooi uitgedoste mensen - een aanrader!

De datum voor Nyepi in 2011 is inderdaad vastgesteld op 05 Maart 2011. Ga er maar vanuit dat vanaf de 4e Maart alles vanaf zo’n 16:00 uur dicht is. Op die avond worden de “ogoh-ogoh” poppen rondgedragen en verbrand, veelal met vuurwerk erbij.

De regels schrijven o.m. voor dat men moet vasten, niet mag werken of aktief zijn, niet mag praten, geen vuur of licht maken, geen overig geluid maken, zich niet buitenshuis mag begeven.

Het rare is dat men op het platteland in Bali “makkelijker” is met de naleving van de Nyepi-regels dan in de grote stad. Zo mogen de gasten uit ons hotel overdag gewoon naar het strand gaan, snorkelen, etc., etc. mits men maar geen lawaai maakt. Ons personeel mag ook heen en weer verplaatsen tussen hun huis en het werk.

In het zuiden, in en rondom Denpasar, wordt je bijkans gelynched als je je buitenshuis begeeft. Zelfs staan in je eigen voortuin om te “luisteren” naar de stilte mag niet.

Ogoh-ogoh is niet in elke banjar de avond voor Nyepi, soms is dit enige dagen tot een week eerder.

(Ter aanvulling voor de mensen die dit graag willen zien.)