Noord Sri Lanka/Jaffna

Hallo,
Wij gaan in juli drie weken naar Sri Lanka. Ik vroeg mij af of het uiterste noorden van Sri Lanka, dus Jaffna en omgeving, de moeite waard is om heen te gaan en hoe (on-) veilig het daar nog is om er ongeorganiseerd te reizen. Ik begreep dat er gevaar voor landmijnen is.
Het feit dat het nog amper toeristisch is spreekt mij erg aan maar ik vraag mij af of het de extra moeite waard is gezien het feit dat het onze eerste keer op Sri Lanka is.
En wat is eind juli de beste plek om op safari te gaan?
ik hoor graag en alvast reuze bedankt.

Hoi​ hoi,

Als je minimaal 4 nachten (3 dagen) aldaar kunt reserveren is het heel erg de moeite waard. Veilig (meer zelfs dan elders door vele militaire posten), nergens op relevante stukken landmijnen, ontzettend vriendelijke mensen; en lekker zonnig met rustige zee dan. Minimaal 1 dag besteden aan de eilanden (Delft en Nayinativu) en 2 dagen, bvk met auto of tuktuk, over het schiereiland crossen voor de 5-10 mooie attracties: tempels, landbouw (unieke gewassen voor het eiland), monumenten enzo. Net vorige maand voor 2e keer geweest.

Voor ons is Wilpattu jaar rond het mooiste park; de elephant gathering (paarseizoen) in het Habarana parktrio begint eind juli-begin augustus, ook altijd indrukwekkend.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Het mooie van Jaffna (eigenlijk het hele noorden) is dat je echt in een hele andere cultuur bent. Het lijkt meer op Zuid-India dan op Sri Lanka. Dat merk je aan de Kovuls (Hindu tempels), de mensen en het eten.

De eilanden die Erik noemt zijn zeker een aanrader. De tempels zijn zeker een bezoek waard. Het Nederlandse fort is één van de grootste in zijn stijl ter wereld. Maar deze is zwaar beschadigd tijdens de burgeroorlog. Ze zijn bezig met de heropbouw (al veel te lang, maarja). Je kan er langs gaan, kost niks en toch wel interessant.

De Kantharodai Viharaya vonden wij heel uniek. Dat zijn kleine pagoda’s en worden alleen zo gemaakt in het Tamil Boeddhisme. Alleen in Andhra Pradesh (India) en dus in Jaffna kan je deze monumenten vinden.

Over de stranden bij Jaffna zijn heel veel mensen echt enthousiast, wij vonden die (na alle verhalen) wel iets tegenvallen. De stranden bij Trinco en Tangalle vinden wij dan een stuk mooier. Maar goed, misschien een kwestie van smaak.

Wilpattu is inderdaad een mooi park, groot (meer dan 500Km2) en eigenlijk zitten alle dieren er wel, olifanten, luipaarden, buffels, krokodillen, herten, beren, jakhalsen etc. In het park zitten ook heel veel roofvogels. De gathering is mooi, maar sinds het in de top 10 “wildlife spectacles” van Lonely Planet heeft gestaan, erg druk. Voor alle parken geldt trouwens dat je niet in het weekend of op de feestdagen er moet zijn. Dan zijn ze meestal erg druk waardoor de kans om wildlife te zien kleiner wordt.