(origineel bericht op be-more.nl)
nog 74 dagen
Hallo Allemaal,
<strong>Om te beginnen wil ik iedereen bedanken die momenteel druk bezig is met het inzamelen van telefoons! De teller staat op dit moment op 122 telefoons en ik weet dat er nog een aantal onderweg zijn richting Utrecht/Nijmegen.</strong>
Afgelopen zaterdag 10 dec. was het dan zo ver, de voorbereidingsdag. Om 9.45 zit ik gespannen in het kantoor van be-more te wachten. Benieuwd met welke mensen ik naar Uganda zal vertrekken. Om 10.10 begon het voorstelrondje door middel van een spel. Al snel bleek dat er geen andere vrijwilligers aanwezig waren die naar Rakai gaan. Maar wel een aantal mensen die ook in het zelfde weekend als mij naar Uganda reizen. Na dit voorstelrondje was het tijd voor het maken van een korte presentatie over Uganda. Ons groepje had gekozen voor de geschiedenis. Erg interessante en ik vindt het ook erg belangrijk dat je iets weet van het land waar je naar toe gaat. Ook is er gesproken over de religie in Uganda en de ziektes. Hierbij ging het vooral om de ziektes waar wij ons voor hebben laten inenten. Vanuit dit laatste onderwerp barse er meteen een gesprek los over het wel of niet nemen van bepaalde inentingen, stilstaand water waar we voor op moeten passen en de jiggers een zandvlo die in je voeten kruipt onder de huid kruipt.
na de lunch hebben we veel informatie ontvangen over Uganda en de projecten. Erg leuk en handig waren de 15 tips voor het omgaan met de lokale bevolking. Bijvoorbeeld dat deze mensen erg indirect zijn, eerder zullen liegen na nee zeggen en eerst een heel betoog houden over ‘onbelangrijke zaken’ voordat ze tot de essentie komen.
Een erg leuke, leerzame en vermoeiende dag! Na deze dag kijk ik nog meer uit naar mijn vertrekdatum op 25 februari.
Maar nu eerst nog 6 weken stage lopen, mijn opdrachten afronden, diploma in ontvangst nemen, 1 week wintersporten, iemand zoeken voor mijn kamer in Utrecht en vast nog veeeeeel meer.