Woensdag 4 mei nemen om 20:00 uur weer velen 2 minuten stilte in acht om de slachtoffers van de 2e Wereldoorlog te herdenken.
Neem jij 2 minuten stilte in acht? Ook als je op reis bent? Herdenk je de slachtoffers van de 2e Wereldoorlog of trek je het breder? Of vind je het allemaal onzin?
Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Ik persoonlijk doe er niet aan mee, maar dat wil niet zeggen dat geen ik diep respect heb voor de mensen die hun leven hebben gegeven voor ons land, want dat heb ik wel degelijk.
Ja zeker wel. Ik ben zelf jaren in de gelegenheid geweest om het in de Nieuwe Kerk en later op de Dam mee te mogen maken en dat heeft zoiezo zo’n diepe indruk om me gemaakt, hoe zo’n menigte mensen zooooo stil kunnen en willen zijn voor 2 minuten, voor de gevallenen uit de voorbije oorlogen.
Ik weet niet of ik er aan zou denken als ik op reis zou zijn, maar ik denk van wel.
@ Roanna, als je onder de indruk bent van twee minuten stilte, raad ik je aan om ns op een verloren dag naar het Belgische Ieper te rijden. Iedere dag wordt daar onder de Menenpoort, stipt om 20u00 de “Last Post” geblazen door de koperblazers van de Last Post Association. Dit sinds 1927, ter herinnering aan de 54.900 vermiste soldaten uit het Gemene Best.
De namen van de soldaten staan in de wanden van de poort gegraveerd.
Een erg beklemmende nagedachtenis aan de Grote Oorlog. (WO I)
Ok ben dan wel niet op reis, maar woon sinds bijna 4 jaar in Spanje en bedenk iedere 4 Mei: ah ja! het is Dodenherdenking en hou dan om 20 uur 2 minuten stilte. Niet gemakkelijk als je geen NLse tv hebt maar het gaat om het idee. Bovendien heb ik net een site ontdekt waarop ik het live hoop te kunnen gaan volgen vanavond: www.nederland24.nl hoop dat het werkt!
Vorig jaar kon ik overdag gelukkig via internet de dodenherdenking volgen. Ik doe het lang niet altijd, maar die keer was alsof ik voelde dat er iets zou gebeuren (maf…)
Dit jaar is lastiger, omdat ik werk op dat uur (2 uur 's middags hier).
Jurjen je zegt dat je het vorig jaar live via internet hebt gevolgd. was dat via de site die ik noemde of weet je nog een andere site? (voor de zekerheid…).
Ik ben altijd 2 minuten stil, maakt niet uit waar ik ben. Als ik niet op reis ben, zorg ik wel dat ik op 4 mei om 20.00 uur thuis ben, zodat er minimale afleiding is. Ik plan ook niets tussen kwart voor 8 en half 9. Als ik eens een keer zou moeten werken om die tijd, tja, weigeren om te werken kan helaas vaak niet, maar dan zou ik even naar het toilet gaan om toch die 2 minuten te pakken.
Als ik wel op reis zou zijn, zou ik ook zeker 2 minuten stil zijn, of ik nu in een mensenmenigte ben of op een hotelkamer.
De dodenherdenking en bevrijdingsdag zijn de belangrijkste dagen in Nederland, en ook al hebben ik, noch m’n ouders de oorlog meegemaakt, en hebben mijn opa en oma geen bekenden verloren vanwege gunstige woonplaats (Noord-Nederland), de 2e Wereldoorlog is iets wat nooit vergeten mag worden.
Ik herdenk ook idd alleen de gevallenen in de 2e wereldoorlog, de soldaten die hun leven hebben gegeven in andere oorlogen herdenk ik vanavond niet, omdat ik vind dat zij een speciale dag verdienen. Ze worden sowieso ondergesneeuwd op 4 en 5 mei omdat alles alleen maar in het teken staat van WO2 (begrijpelijk, want die oorlog heeft de meeste impact op ons gehad. Andere oorlogen waar wij aan meegedaan hebben, hadden niets met Nederland te maken), dus zouden zij een ‘eigen’ dag moeten hebben.
Waar ik ook ben, ik doe altijd mee met de 2 minuten stilte. Meestal ben ik thuis, vorig jaar was ik in Indonesië. Deed het toen om 20.00 uur Indonesische tijd maar dat maakt niet uit. Wel vreemd om het “randgebeuren”, televisie e.d. er niet bij te hebben, je moet het echt zelf doen. Ik herdenk op die tijd echt de slachtoffers van de 2e Wereldoorlog.