Ik ben Suna en zoek al enige tijd een baan in Istanbul. Anderhalf jaar geleden heb ik gesolliciteerd bij de Nederlandse Consulaat in Istanbul (Visumafdeling). April vorig jaar is mijn cv in behandeling genomen tijdens een sollicitatieprocedure. Helaas (voor mij) is één van de interne sollicitanten geselecteerd. Daarom ben ik nu op zoek naar een andere Nederlandse werkgever in Istanbul.
Op internet ben ik op zoek gegaan naar Nederlandse bedrijven c.q. instellingen in Istanbul, maar helaas kan ik de geschikte sites niet vinden. Kan iemand mij helpen?
Kan je bij de Kamer van Koophandel in NL of het Min. v. Buitenlandse zaken in NL of via de Ned.Ambassade in Turkije, of de Turkse Kamer van Koophandel (Chamber of Commerce) geen informatie krijgen, of wellicht via hun sites?
Even wat zoekmachines inschakelen lijkt me!
Succes verder!
Zelf ga ik in 2010 emigreren naar istanbul en heb eigenlijk hetzelfde probleem. Het enige wat ik dusver heb kunnen ontdekken is dat HCN (het callcenter netwerk) gevestigd is in istanbul en altijd op zoek is naar nederlands sprekende collega’s. Misschien kun je daar wat mee?
En als jij nog meer nederlandse bedrijven weet, dan hoor ik het graag van je!
Ik zoek een baan in Istanbul ik heb aantal Nederlandse bedrijven gevonden en ook ben ik al een beetje rondneuzen op kariyer.net maar kan er niet veel vinden of krijg niet echt een reactie terug. Ik zag dat mevrouw Suna een sollicitatie heeft gehad met de NL consulaat. Kunt u mij daarbij helpen met solliciteren of ander mij kan helpen met vinden van Nederlandse bedrijven. Ik zoek vernamelijk iets met verkoop of iets met internationaal baan.
Hoi Barış,
Turkse werkgevers geven zelden of nooit een reactie terug. Zelfs niet als je op gesprek geweest bent en je met ze afspreekt dat ze ook bellen als je het niet geworden bent. Niet dus. Ze bellen alleen als ze je nodig hebben en dat kan soms ook wel eens 2 jaar later zijn.
Mijn man en ik hebben bij tientallen sollicitaties hetzelfde ervaren. Heel erg hinderlijk, maar zo is het nu eenmaal.
Bij een Nederlands bedrijf werk vinden zal niet meevallen en moet je treffen. Dat je in Nederland woont is een nadeel, je kan niet even op gesprek komen. Hier smeed men graag het ijzer als het heet is. Vandaag op gesprek en morgen beginnen…
Andere sites waar je grote kans op werk vinden hebt zijn**: Hürriyet eleman
En de FB pagina Foreigners in Turkey heeft regelmatig advertentie, alhoewel die vaak in Marmaris en omgeving zijn. Maar Ist. zie ik ook wel eens voorbij komen.
Wanneer je iets zoekt in de verkoop of internationaal en je talen kent kan je ook zoeken op ihracat/ithalat en gümrük işleri.
Erg bedankt voor reactie. Ik heb even snel gekeken op de website die je mij doorgelinkt hebt. Ik ben eventueel in december in istanbul en dan wil ik graag sollicitaties gaan voeren met de bedrijven. Werkt u zelf in Istanbul zo ja wat voor werk doet u zelf
Ik werk freelance als tekstschrijver voor bedrijven in Nederland. Ben er na 80 sollicitaties mee gestopt om te proberen voor een Turkse werkgever te werken. Ben niet hoog opgeleid, maar heb mijn talen en ervaring op velerlei gebied en krijg arbeidsvoorwaarden aangeboden die ik niet acceptabel vind. Mijn man, als Turk zijnde, maakt hetzelfde mee. In het huidige politieke klimaat genieten arbeidsrechten niet de prioriteit. De modaal groep die vroeger voorheen toch wel 20-30% van de bevolking besloeg is gezakt naar 13%. 20% zit daarboven en de rest zit rond de armoedegrens.
Met arbeidsvoorwaarden bedoel ik niet het loon. Nu verdien ik ook een bedrag ter hoogte van het Turkse loon dat ik bij een werkgever kan krijgen. Ik hoef er alleen niet elke dag uren voor te reizen en ben eigen baas.
Ik hoop dat het je lukt. Het ligt ook helemaal aan de branche waarin je op zoek bent en of er veel van die mensen zijn met jouw opleiding/werkervaring. Ben je een van de velen zal het moeilijk worden. Nederlandse taal wordt vrijwel niet gevraagd, hoogstens in klinieken als tolk. In de handelsbranche wordt momenteel Arabisch en Chinees het meest gevraagd en in mindere mate Italiaans en Duits. Ik geloof dat Nederland alleen met wat chemie en transportbedrijven hier zit. Vlak bij mij zit NEDTRANS, ik zie daar bij hoog bezoek wel eens de NL vlag uit. Ik denk als je perse bij een NL bedrijf wilt werken je het beste ze een open sollicitatie kan sturen.
Wat momenteel erg in opkomst is en ook gesubsidieerd wordt door de staat is investeren in medicinale landbouw. De teelt van superfood producten zoals gojibessen, cranberry en grondstoffen voor etherische oliën, denk aan lavendel en rozemarijn. Organik ürünler is booming business.