Navigatie huren of meenemen

Beste,

Eind deze maand vertrekken voor ruim 2 weken naar Oman en gaan daar met een jeep en tentje rondreizen. Ik heb bij de autoberhuurder gecheckt wat een navigatie kosten en dit is 5 OMR per dag. Een kaart uploaden naar mijn eigen TomTom is eur 109 en is dus iets voordelige, maar geeft wel aan 90% nauwkeurigheid.

Kan iemand hierin aanraden wat het beste te doen?

BVD

Groet,
Sander

Hoi Sander,

Ik kwam je bericht tegen en ben heel benieuwd hoe je oman ervaren hebt. Ik zit eraan te denken komende zomer door oman te reizen met een huurauto. Om kosten te besparen zat ik er ook aan te denken in een tent te slapen. Mijn vraag is hoe jij het geregeld hebt met douchen en of je makkelijk overal kunt kamperen. Graag hoor ik ook je andere ervaringen/tips.

Groetjes Heleen

Via Wereldwijzer app

Hi Heleen,

Sorry een beetje late reactie, hoop dat je er nog wat aan hebt… Wij vonden Oman in 1 woord geweldig, heel gaaf land, veelzijdig en hele vriendelijke, behulpzame mensen :slight_smile:

We hebben uiteindelijk 1 keer gekampeerd aan het strand bij Tiwi en dit is wel goed te doen. Douche heb je er uiteraard niet, maar je kan wel de zee in lopen of een stukje verderop bij een wadi jezelf opfrissen bij een wastafel in het toiletgebouw. Als je kamperen afwisselt met hotels, dan lijkt me dit prima te doen. Bij Sur hebben we ook in de zee gezwommen, dus als je in deze omgeving kampeerd is dit bijv ook te doen. Je kan in principe op verschillende plekken langs de weg gaan staan met je tentje en ook in de bergen bij Jebel Shams bijv kan je je tentje opzetten maar is het wel iets frisser.

Ik heb inmiddels ook ons reisverhaal af en staat op www.maartenensander-reizen.webklik.nl. Hier vind je denk ik nog wel wat tips terug en als je dan nog vragen hebt, aarzel niet een bericht via onze site te sturen of op dit bericht te reageren.

Heel veel plezier met de voorbereidingen en tijdens je reis!!

Gr Sander

Net terug van Oman. Prachtig land. Een aanrader !

I.v.m. gps-navigatie :
In Oman verandert het wegennet voortdurend. Weet dat de Middle-East kaart v9.4 (1ste trim. 2015) van TomTom, - althans voor wat betreft het Oman-gedeelte -, erg onvolledig is. Tal van wegen, ook (hoofd)wegen die er al jaren liggen ontbreken. Je rijdt er om de haverklap in ‘TomTom niemandsland’. Nutteloze aankoop dus …

Grappig !? Wat is de meerwaarde ?
Op de site die je aanbeveelt verhuren ze vandaag niet eens navigatiesystemen voor het Midden-Oosten :biggrin:.

Dit berichtje én identieke posts vandaag op andere subforums vallen onder de noemer ‘spam’. En dat is niet toegelaten op Wereldwijzer.

Wij zijn onlangs 2 weken in Oman geweest en hebben daar een prachtige rondreis gemaakt. Wij hebben zelf een GPS meegenomen vanuit Nederland met daarop de kaart van Oman. Het frapante was dat bergwegen en onverharde wegen in het binnenland van Oman goed zichtbaar waren op deze kaart maar doorgaande wegen aan de kust ontbraken.
Af en toe hebben we gebruik gemaakt van google maps om ons wegwijs te maken, dit werkte enorm goed.
Dus ons advies zou zijn om in plaats van te investeren in de huur van een duur navigatiesysteem dit geld liever te besteden aan een goed pakket voor je dataverbinding. Als je deze zuinig gebruikt en uitzet zodra de route berekend is, kost je dit vrij weinig aan extra kosten.

Nenospaijmon, wanneer heb je Oman exact bezocht? En heb je iets gemerkt van wat er in Yemen gebeurd gezien Oman naast Yemen ligt? Wij willen in december gaan n.l.

Groetjes Diyah.

Wij hebben in Oman ter plekke een sim-kaartje gekocht van Omantel met 1 GB data (voor 5 OMR meen ik) en op google maps gereden. Werkte perfect, en we konden er ook nog smsjes mee versturen naar onze kinderen thuis.
Wij gaan trouwens in februari terug, maar doen dan alleen Dhofar … deze keer alleen om lekker aan het strand in Salalah te relaxen en eventueel nog een paar dagen een auto huren om plekjes te zien waar we vorige keer geen tijd voor hadden. Heerlijk land!

Wij hebben Oman in de laatste week van juli en eerste week augustus bezocht. Wij hebben totaal niks meegekregen van de onrust in Yemen. Wij hebben Oman ervaren als een oase van rust in een wellicht onrustige regio.

Ben het helemaal met je eens Nenospaijmon.

Heb je een rondreis gedaan door Oman? Kun je mij vertellen welke plekken je allemaal bezocht hebt?

Beste mede-reizigers,

Ik reageer even op dit onderwerp aangezien dit het meest actuale forum over Oman is, dus hopelijk hebben jullie wat tips voor me.
Wij gaan in december een week naar Oman en zijn van plan een auto te huren en het rondje Muscat-Nizwa-Wadi Bani-Sur-Muscat te maken. De precieze route zijn we momenteel aan het uitstippelen, evenals het vinden van accomodaties en een huurauto. Uiteraard zijn we opzoek naar de goedkoopste opties, we gaan niet voor luxe, dus guesthouses etc mogen zo basic mogelijk zijn.

Wat zijn jullie tips voor het huren van een auto, via welk verhuurbedrijf? En huren we dan het beste een 2WD of een 4WD? Een 4WD lijkt ons uiteraard erg gaaf om ook mee door de woestijn te rijden, maar zover ik kan zien liggen de prijzen hiervan vele malen hoger, minstens €700-800 voor 6 dagen, en dat vinden we erg veel geld. Nu moet ik zeggen dat ik nergens heel duidelijk zie staan welke auto’s ook als 4WD mogelijk zijn, dus misschien zijn er ook nog goedkopere categorieën mogeljk dan een Landcruiser. Iemand tips, waar het beste te huren?
Of zouden we ons ook goed kunnen redden met een 2WD? We hebben maar 6 dagen met de auto, dus hele lange tochten door de woestijn gaan we niet maken. Maar we willen wel graag een nacht in een dessert camp, is deze ook zonder 4WD bereikbaar, bijv door een tour incl vervoer te boeken?

Verder nog tips voor goedkope accomodaties, zoals guest houses of homestays? Ik lees al dat er weinig hostels te vinden zijn in Oman.

Alvast bedankt voor de hulp!

Dat kan perfect. Je laat je eigen auto achter aan het verzamelpunt (bij ons was dat in Bidiyah/Al Mintarib - kan je mooi zien op google earth) van waar het konvooi naar het kamp vertrekt. Je rijdt dan mee met de 4WD van de organisatie die voorop rijdt. Al is het wel heel erg fijn om zelf die 30 km door het mulle zand te rijden …
Hoor eens bij Safari Desert Camp. Bij hen kan je ook wild kamperen. Zij zorgen dan voor al het nodige materiaal. Wij zelf logeerden in het kamp in een van de hutten. Was een vrij basic kamp.

Onze Landcruiser hadden wij van Mark Tours.

Vraag ook eens een offerte bij Sunny Cars. Zij hebben ons een zeer interessant voorstel gedaan voor onze reis in Dhofar aanstaande februari.

Hou er rekening mee dat, als je naar Jebel Akhdar wil, je niet door de controleposten komt met een 2WD.

Ik heb nog eens even mijn reisverslag bekeken en op 6 dagen kan je eigenlijk alles doen wat jullie willen doen.
Zo hebben wij het gedaan:
Dag 1: Muscat naar Nizwa via Nakhl Fort en Wadi Bani Auf (spectaculair! - hiervoor heb je echt wel een 4WD nodig)
Dag 2: Excursie vanuit Nizwa naar Jebel Shams / Misfat Al Jabreen / Al Hamra
Dag 3: Excursie vanuit Nizwa naar Jebel Akhdar / Birkat al Mauz en nog wat kleine dorpjes
Dag 4: 's ochtens de geitenmarkt in Nizwa bezocht en verder doorgereden naar de Wahiba Sands Deserts
Dag 5: dune bashing en desert crossing van 140 km en verder door via Sur naar Ras Al Jinz –> dit zou je kunnen vervangen door Wadi Bani Khalid
Dag 6: Ras Al Jinz naar Muscat via Wadi Tiwi, Bimah Sinkhole en Wadi Shab.