N-India: anti-malariapillen

Mijn huisdokter raadde me aan om anti-malariapillen te nemen voor mijn reis naar N-India (Delhi, Agra, Varanasi) en Nepal (Chitwan, Pokhara en Kathmandu). Ik ben al eerder in Pokhara en Kathmandu geweest en weet dat daar geen malariarisico is, maar volstaat het voor de andere streken om de combinatie Paludrine/Nivaquine te nemen? Het scheelt zóveel in kosten t.o.v. Malarone (we betalen voor dosissen voor twee personen samen 33 euro ofzo, Malarone is in de 40 euro voor 12 pillen dacht ik??). Thx alvast!

Al ben ik geen arts, ik zou het zelf niet slikken als je alleen in de steden blijft. (en Malarone wil ik helemaal niet, daar hoor ik te veel dubieuze verhalen over).
In Chitwan heerst geen malaria volgens het Ciwec, goed smeren en niet te bloot zou ik voldoende vinden. Maar goed, ik ben geen arts, dus eigenlijk moet je niet naar me luisteren :slight_smile:
http://www.malariasite.com/MALARIA/malaria_india1.htm

Volgens deze site is paludrine (proguanil) en nivaquoine voldoende.

ik heb al wilde verhalen gehoord van maar 50% effectief, dus maw 1 kans op 2 dat het helpt, de andere helft dat het niet werkt, of wat nog erger is, dat het begint met een lichte vorm die amper of niet opvalt, maar dan later wel veel heviger doorbreekt :s

ik ben geen ervaren reiziger, maar voorlopig ben ik niet van plan om die pillen te gaan slikken.

Gisteren was ik bij de Travelclinic en nu blijkt dat je voor heel Noord-India geen malariatabletten hoef te gebruiken omdat er nauwelijks nog malaria voorkomt. Wel wordt een anti-muggenmiddel geadviseerd.

Ja, anti mug is altijd verstandig. Knokkelkoorts (dengue) komt wel voor in Indiase steden, en wordt ook overbracht door de mug.
En al zit er niks in, al dat gekrab aan muggenbulten is al irritant genoeg :slight_smile:

GGD in Den Bosch adviseerd voor Midden India op zijn minst paludrine.
Voor Noord en Zuid India zouden anti muggen maatregelen voldoende zijn.

Volgens GGD hoeft het in steden en langs de kust sowieso niet omdat daar geen malariamuggen voorkomen.

Ik zelf wil eerst van Mumbai naar Goa (zie mijn andere bericht!) en vervolgens naar Radjasthan. Omdat ik in principe niet in malarie gebied kom (omgeving mumbai wel, maar stap direct op de trein) slik ik voor die periode geen pillen.

Wel begin in zodra ik india ben met het slikken van Lariam, maar dat is om op te bouwen voor Nepal, waar een redelijk groot gedeelte toch malaria gebied is.

Veel plezier!