Wij (mijn vrouw en ik) willen dit jaar (mei/juni) een rondreis maken door oost-europa. Reis gaat via Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Hongarije, Slowakije, Tsjechië en via oost-Duitsland weer terug naar Nederland. Nu ben ik geïnteresseerd in een mooie autoroute vanuit zuidwest Hongarije (omgeving Pecs) naar Noordoost Hongarije (driehoek Hongarije, Roemenië en Slowakije, omgeving Miskolc). Liefst zo weinig mogelijk snelweg.
Wie heeft informatie?
Ben zeer benieuwd.
Via Pécs naar Héviz (warmwatermeer), noordwestzijde van Balaton aanhouden (wijngebied, klooster van Tihány) en via Veszprém naar Tata (fraai meer, oud kasteel, overgang van laagland naar middelgebergte). Van Tata via Agostyán en Tardos door de heuvels naar het Donaukniegebied. Van Esztergom (indrukwekkende basiliek) naar Visegrád (lage burcht met museum, maar vooral hoge burcht zeer indrukwekkend vanwege uitzicht) naar folklorestadje Szentendre (pittoresk centrum, groot openluchtmuseum). De hele route van Esztergom naar Szentendre voert langs de slingerende Donau en is zeer fraai. Vanuit Szentendre kun je naar Boedapest, of je kunt daar met een boog omheen en je tocht voortzetten richting het oosten, bijvoorbeeld naar Gödöllö (Sissi-paleis). Vervolgens via het Bükk-gebergte en de grotten van Aggtelek naar Miskolc.Die laatste twee plaatsen kun je ook omkdraaien, aangezien Aggtelek op de grens ligt. Deze route kun je geheel via B en C wegen doen.
Hartelijk bedankt voor je suggesties. Deze hebben we bijna helemaal overgenomen. Ons reisschema is als volgt:
Terecseny – Tapolca Vezprem – Esztergom - Visegrád
De volgende dag:
Visegrád– Hont (Hongarije) - Szilvasvarad en vandaar naar Presov in Slowakije.
Nogmaals hartelijk dank.