Als je een paar uur langer reizen niet erg vindt en je over bergpassen rijden geen probleem vindt, als je van natuur houdt en ook nog graag geld wilt besparen (om later in Italië uit te kunnen geven bijv.), waarom zou je dan via de Gotthard of de Brenner rijden?
Mijn routevoorstel is enkele tientallen kilometers en een aantal uren langer rijden, en een flink aantal tientjes besparen!
Hoe? Via Luxemburg (goedkoop tanken) naar Bazel. Via Zürich en Chur naar Tiefencastel, over de Julierpas, de Berninapas op, linksaf naar Livigno (extreem goedkoop tanken in Italië), terug naar de Bernina en omlaag naar Poschiavo, over de Apricapas naar Breno en verder omlaag naar de Po-vlakte. Prachtige rit!
Henk, Als je alle kosten bij elkaar optelt voor een reis naar Livorno…, op welk bedrag kom jij dan uit ? Ik neem altijd de met de auto… de trein van Den Bosch naar Livorno, dat is niet gratis, maar het enorme voordeel vind ik: je komt uitgerust in Toscane aan…, na het ontbijt in de trein
nou in italie is de benzine even duur als in nl
Ik ben geen groot fan van uren in de auto zitten, maar inderdaad, met een zuinige auto is het wel goedkoper dan vliegen! Ik meen dat wij de laatste keer 120 euro retour kwijt waren (met een kleine diesel)
Edit: voor de duidelijkheid, dit is het bedrag in totaal, niet per persoon. En het was voor een autorit van Zuid Nederland naar Noord Italië