Hoe zit het met mobiel bellen in Costa Rica. Ik lees er van alles over.
Kan ik met mijn Nederlands Netwerk bellen en gebelt worden in Costa Rica?
Zo ja, is dat overal in Costa Rica, of bepaalde gebieden?
Nee, hoe kan ik dan bellen en gebelt worden? Daar een mobiel kopen (en waar moet ik dan op letten) of gaat het helemaal niet.
Mobiele telefoons werken alleen bij de grotere plaatsen en langs de grotere wegen. Op veel plekken is geen bereik en kun je het ding alleen als wekker gebruiken. Vraag jezelf af waarom je zo’n ding mee moet nemen, overal zijn internetcafé’s waar je berichten kunt achterlaten en lezen. Ben je relaxed op vakantie of moet je onvoorwaardelijk 24 uur per dag bereikbaar zijn?
De vraag was of je er kon bellen met je mobiel; of iemand dat nu wel of niet moet doen voor z’n gemoedsrust is een geheel andere zaak. Menigeen vindt het heel relaxed om op het strandje van Pinuela met z’n oma te bellen. Mensen lust is een mensen leven, ook in Costa Rica anno 2007!
Als je uit Nederland komt kun je in Costa Rica bellen met een KPN, ORTEL of UNITED MOBILE kaart. Deze laatste is het goedkoopst en vooral als je gebeld wordt. Met betrekking tot de dekking kun je kijken op http://www.gsmworld.com/cgi-bin/ni_map.pl?cc=cr&net=ic (er zijn twee GSM netwerken aldaar). Verdere informatie over roaming vind je op http://www.gsmworld.com/roaming/gsminfo/roa_cric.shtml.
UNITED MOBILE, van origine een multi-nationale provider uit Liechtenstein, heeft alle informatie samengebracht op http://www.united-mobile.com/cms/website/index.php?lang=16&idcatside=26. Zoals al eerder gezegd is het voor met name buitenlanders (bijna) onmogelijk om een simkaart (pré-paid) in Costa Rica te bemachtigen. Er zijn gewoon te weinig lijnen beschikbaar. Pura Vida!
Ook Vodafone werkt gewoon in Costa Rica, tenminste in bepaalde delen van het land: in Heredia had ik constant bereik, in Montezuma en Samára had ik bereik als ik buiten stond, binnen had ik dus geen bereik en in Monteverde/Santa Elena had ik alleen bereik als ik in de “hoofdstraat” van Santa Elena stond. Het is dus gewoon even uitproberen met je Nederlandse SIM-kaart en anders moet je gewoon een telefoonkaart aanschaffen en de openbare telefoon gebruiken.
De ontsluiting van Costa Rica voor GSM verkeer neemt inderdaad toe. Recentelijk hoorde ik van een collega dat haar man, die een Vodafone gebruiker is, overal in het Ticolandje met z’n telefoon kon bellen. Grappig want op de diverse sites wordt Vodafone niet genoemd! Er zijn dus nu vier opties voor Nederlanders: KPN, ORTEL (zit op KPN-netwerk), United Mobile (+443 simcard) en nu dan ook Vodafone. De kwaliteit van het GSM-netwerk wordt ook steeds beter al zal menige Costaricaan het tegendeel beweren. Maar dat komt door de nationale sport om altijd op de ICE (de natinale telefoonboer) te mopperen. Zoiets als bij Nederlanders die eeuwig op de NS mopperen terwijl die tot de best georganiseerde spooorwegbedrijven ter wereld behoort. Zo hebben we allemaal wat!
Wij gaan in januari naar costa rica en willen daar graag mobiel bereikbaar zijn. We hebben beiden een orange abonnement en ons werd bij orange toegezegd dat we in costa rica gewoon kunnen bellen.
heeft iemand hier ervaring mee??
Alvast bedankt voor de info