Mieke’s eerste week in Kaapstad :
Het gaat hier heel goed. Maar ik ben wel gigantisch moe. De kinderen zijn geweldig maar zuigen echt alle energie uit je !
Elke voormiddag zit ik in Children of Hope. Dit is een mengeling van een creche en een kleuterschool. Er zijn twee klassen. In de babyklas zitten kinderen van 6 maanden oud tot ongeveer 2 jaar (ongeveer 11 kinderen). In de tweede klas zitten de oudere kinderen tussen 2 jaar en 5 jaar oud (15 kinderen). Ik zit vooral bij de oudere kinderen. Ze zijn wat responsiver en zingen beter mee dan de baby’s. Je kan ze ook al een pak dingen bijleren zoals de dagen van de week, tellen, lichaamsdelen, kleuren, dierennamen,… Ik heb ze zelfs het Vlaamse liedje “vrolijke vrienden” proberen aan te leren. Sophie de directrice van Children of Hope vond dit zeer leuk. Ze spreekt zelf Afrikaans dus verstond best wel veel van het liedje. Na een paar weken oefen kunnen de kinderen het waarschijnlijk meezingen. In de Township spreken ze Xhosa. Dit is een soort klinktaal. De voertaal is voornamelijk Engels maar als de kinderen het niet verstaan zegt Notombe (de leerkracht die Xhosa spreekt) het toch in Xhosa voor.
Tijdens de speeltijden zijn de kinderen wel gigantisch vermoeiend. Ik heb constant 5 kinderen rond mij hangen die vooral met mijn haar willen spelen. Ze vinden het ook geweldig om in de lucht gegooid te worden of gewoon gekieteld te worden. Het is soms best wel vervelend dat ze beginnen vechten omdat ze jaloers zijn op de aandacht. Ze kunnen nog niet echt delen en zijn zeer bezitterig.
In de namiddag wisselen de projecten elke dag. 2 dagen in de week zitten we in HOKISA. Dit is een huis waar kinderen opgevangen worden die geïnfecteerd zijn door HIV of waarvan de ouders HIV hebben waardoor ze niet meer voor de kinderen kunnen zorgen. Dit project is echt geweldig en opgestart door Desmund Tutu. De kinderen hebben zowat alle leeftijden maar zijn meestal wel wat ouder. We helpen ze met hun huiswerk en proberen hen wat bezig te houden. Vandaag hebben we ze Valentijdskaarten laten maken en heb er zelf ook eentje gekregen. Echt super schattig. De andere projecten spelen zich af in een Safehouse (kinderen die diverse soorten van misbruik hebben meegemaakt), een voedselproject om de kinderen in een Township eten te geven voor ze naar school gaan (95% van deze kinderen kunnen niet eten voordat ze naar school gaan) en een kunstproject in een bibliotheek in Massiphumelele (township in noordhoek) De projecten zijn een voor een interessant en geven je een gevoel dat je iets nuttigs doet.
Vrijdag namiddag hebben we vrij of gaan we op excursie. Vorige vrijdag zijn we met de 3 nieuwe vrijwilligers naar Boulders Beach geweest => het strand waar de pinguïns zitten in Simon’s towon. Je kon echt gewoon langs een pinguïn zitten op het strand echt wel speciaal. Daarna zijn we doorgegaan naar het nationale park van Cape Point. Daar ligt immers Kaap de Goede hoop en Cape point. Het was daar ontzettend winderig en we moesten een vrij steile heuvel beklimmen om bij de vuurtoren te geraken. Maar het was zeker de moeite waard. Gelukkig scheen de zon en konden we een paar zeer mooie foto’s trekken van het Kaapse schiereiland. We hebben ook een groep bavianen en een struisvogel gezien in dit park.
Het eten wordt hier door de week trouwens klaargemaakt door Shekki. Hij komt samen met zijn vrouw uit Zimbabwe en maakt gigantisch lekker eten klaar. Het is echt leuk om een kok te hebben want je hebt na de projecten absoluut geen energie meer om eten te maken.
Het is hier leuk en amuseer me echt te pletter. De tijd vliegt voorbij en ik denk dat het sneller over zal zijn dan ik zal beseffen jammer genoeg.
Wordt vervolgd !