Halverwege februari 2011 ben ik van plan om met de motor te reizen vanaf Dar es Salaam in Tanzania naar Nederland, daar kan ik een motor van iemand overnemen van kennis die daar op dat moment is.
De route is als volgt:
Dar es Salaam
via Arusha naar Kenya
Ethiopie
Sudan
Egypte
Jordanie
Sirie
Turkije
enz.
Ik heb begrepen dat van Archers Post naar Moyale je in Konvooien kan/moet rijden, heeft iemand daar meer info over?
In Sudan is het de bedoeling om min of meer de Nijl te volgen
In Egypte wil ik het traject Aswan-Luxor-Hurghada-Sinai volgen en dan met het veer Nuweiba-Aqaba naar Jordanie, in Turkije wil vooral Cappadocie zien.
Reisduur ca 5 weken, dat is wat kort maar meer krijg ik niet door de commissie.
Maar uh, 5 weken klinkt echt heeeel erg kort voor zo’n reis…ik zou, voordat je droomreis dadelijk wordt overheerst door haasten, en snel snel overal langs sjeesen, toch nog eens heel goed overdenken of je dat wel wilt…en als je echt niet middels onbetaald verlof of zo, langer weg kan, dan zou ik erover denken om de routen niet in te korten, dus meer noordelijk vertrekken of zo. Volgens mij ben je anders echt bijna alleen bezig met kilometers maken…
Dat kan op zich wel makkelijk in die tijd.
Je moet wel opletten als je van Soedan naar Egypte wil. Daar gaat een ferry en - volgens mij - gaat die niet al te vaak. Er is geen grensovergang over land. In Egypte is een aanrader om de witte woestijn mee te pakken. Van Nuweiba naar Aqaba gaat een ferry maar tijdens de drukke periode zit die snel vol - en je kan alleen ter plekke boeken, dus aanrader om dat gelijk te doen als je er bent!
Verder: top plan, zeker doen! En hou ons op de hoogte!
Hallo daar.
Er is een veel betere route om van Ethiopie naar Kenia te gaan.
Wij zijn hem al een paar keer met de motor gereden en hebben in deze streek gewerkt.
Voor meer reisinfo kan je me mailen op [EMAIL=“motorsideroads@gmail.com”]motorsideroads@gmail.com
De route vanuit soudan rechtstreeks naar uganda is open en is onlangs door een maat van me gereden.
Veel groetjes en nog een mooie dag .
Ad.
Hallo,
Ik ga 2 Januari van Kaapstad naar Dar es Salaam , we komen daar 12 Februari aan . Het is de bedoeling om de motoren dan weer te verschepen naar Nederland .
Rijd jij/U alleen terug of zullen we het er over hebben om met zijn 2en terug te rijden . Dit zou ik namelijk supergaaf vinden .
Hoor graag van je/U
Eddie
Het is natuurlijk aan te bevelen in geval van motorpech natuurlijk maar voor de veiligheid hoef je het niet te doen. kijk op thehubb, misschien doen meer mensen die route. De ferry vanaf Aswan kan je een week kosten als je pech hebt.
Ergens op een Soudan-Site gelezen: De weg Khartoum-Wadi Halfa volop bezig te aspalteren. Dus, misschien binnen afzienbare tijd wordt de Ferry afgeschaft? Dan over-land via de tot nu toe gesperde weg(militair) westelijk van Assoun? Tevens volop bezig langs de Kust, aanleg nieuwe weg, van Port-Soudan richting Grens-Egypt. Tevens is er nieuwe Ferry-Line vanuit Venetie via Tartous/Syria naar Alexandria(bespaart de omweg via Turkey/Syria/Jordan…Nuweiba/Ferry! VISEMAR LINE Nieuwe Boten!!:dag:
Hoezo…je vakantie geen drol meer aan??? Wat bedoel je dan wel met vakantie…ergens een weekje staan/lopen klungelen voor een Ferry???
Met al de Rotzooi vandien…lees maar de massa’s reisverslagen over de Bewuste-Ferry Wadi-Halfa! Alsook de Ferry daar in Nuweiba…nog steeds dezelfde Rotzooi als in de 80er jaren(zelf 2X gedaan)! Heb ervaring “zat” betreffende Ferry’s(of wat er kan voor doorgaan) oa.: in West-Afrika+RCA
ZAIRE(niet de Ferry Brazza.-Kin. maar vanuit Bangassou-over Kisangani-door de Maniema-Kivu-Kasai-Kolwezi enz…(2X gedurende een Overland- Tripje B-RSA-B-1 jaartje)! Alsook Ferry’s in de Yukon/NWT/New Foundland/Labrador(Canada). Zuid-Argentinie+Zuid Chili(Terra del Fuego+Isla Chiloue enz…)+ volgend jaar enkele Ferry’s in Bolivia/Paraguay!:dag:
Gefeliciteerd met je grote ervaring met boten. Het idee van vakantie is toch niet om Syrie/Turkije en Jordanie over te slaan zodat je snel thuis bent? Overigens loopt er een prima dagelijkse ferry tussen Nuweiba en Aqabah. Kennelijk heb je ondanks al je ervaring gewoon de verkeerde boot gepakt
Inderdaad Turkey/Syria/Jordan/Liban/Israel overslaan zou een kleine ramp zijn…Maar in mijn geval(reeds 3X die landen doorkruist, in de '70 en '80 jaren) heb ik het daar wel gezien…vandaar de optie bij mijn volgende projekten de Ferry vanuit Venezia naar Tartus/Syrie(VISEMAR LINE) and-so-on…Ben nu nog wel on-the-road in Zuid-Amerika!:wereld: