Meer buitenlandse bezoekers in 2007 naar Thailand

Thailand heeft de eerste 6 maanden van dit jaaar 6,95 miljoen buitenlandse bezoekers getrokken. Vergeleken met dezelfde periode in 2006 is dat een groei van 3,3 procent. Dat heeft het Thaise Immigration Bureau bekendgemaakt op de Travel Mart van de PATA (Pacific Asia Travel Association) op het Indonesische vakantie-eiland Bali.

Met name de toename van Europese gasten is opvallend, omdat het daarbij om grote aantallen gaat. Zo reisden het eerste halfjaar van 2007 8,5 procent meer Nederlanders naar Thailand. Uit Rusland kwam ruim 50 procent meer toeristen, uit het Verenigd Koninkrijk 4,6 procent meer en uit Duitsland bijna 6 procent. Het aantal bezoekers uit het Midden-Oosten nam toe met 20 procent en dat uit Zuid-Azië met ruim 10 procent.

Opvallend is dat uit Maleisië (-11,6%), China (-17,7%), Japan en Korea veel minder gasten een bezoek brachten aan Thailand. Volgens de Tourism Authority of Thailand (TAT heeft dat voornamelijk te maken met de sterkere Thaise munt. De TAT verwacht dit jaar in totaal 14,8 miljoen buitenlandse gasten, die in totaal ruim 11 miljard euro in het laatje brengen.

*Bron: Thais Verkeersbureau / www.thaisverkeersbureau.nl *

Dave, die stijging van het percentage Russen vind ik verontrustend (pun not intended). Wanneer je een volk wil meemaken dat nog onbeschofter, botter en luidruchtiger is dan de Russen kun je lang zoeken. Dat volk bestaat volgens mij niet. Ik generaliseer voor het gemak even.

Isrealiers komen overigens wel in de buurt. In Banglampoo zijn een aantal guesthouses met een bord ( in het Hebreeuws notabene)“Israeliers niet welkom”.
Dat die borden in het Hebreeuws zijn opgesteld vind ik intrigerend.
-" Hey you, ben jij een Isrealie?
-Ja, hoezo?"

  • Nou, ik ben met dit bord bezig en er moet “Israelis not welcome” op komen te staan.In het Hebreeuws, maar ik ken geen Hebreeuws.Kun je misschien even helpen?
  • Tuurlijk. Nou, dat schrijf je zo…en dan zo… en klaar is kees!
  • Dank je.
  • Graag gedaan.

Stijging van het aantal Russische toeristen vind ik ook erg verontrustend. In Turkije schijnen er bijvoorbeeld ook al hotels te zijn waar Russen niet meer welkom zijn, omdat ze overlast veroorzaken en de hele dag door drinken.
Ook in Pattaya (waar ik gelukkig toch nooit kom) schijnen al veel Russen te komen. Zo lang ze in Pattaya blijven vind ik het prima, zo lang ze zich dus maar niet gaan verspreiden over heel Thailand…maar dat zal waarschijnlijk toch wel gebeuren…

Inderdaad Dave, Russen schijnen een voorkeur te hebben voor Pattaya. Hoe zou dat toch komen? Een paar jaar terug was ik met een stel vrienden voor een lang weekend op Samet. We zaten een beetje te lummelen op het strand (Hat Sakeaw) toen er een boot opdoemde met een lading Russen uit Pattaya. Dagje rondkijken op Samet kennelijk. De Russen ontscheepten, nestelden zich in strandstoelen, bestelden onwaarschijnlijke hoeveelheden drank en werden in no time brullend dronken. En passant kochten Sergej, Boris, Igor en Vladimir en Natasja (Mijn vrienden en ik hadden het hele schouwspel met een mengeling van fascinatie en afschuw zitten bekijken en de heren en dames namen gegeven) ook nog eens alle souvenirstalletjes leeg.Russen bulken tegenwoordig van het geld. Toen de drank op was scheepte het hele gezelschap zich weer in en waren weer even snel verdwenen als ze gekomen waren.De Thaise souvenir verkopers waren in extase wat begrijpelijk was. In 10 minuten alle handel verkocht!!
Laten we hopen dat ze in Pattaya blijven. De souvenir verkopers op Samet zullen er waarschijnlijk anders over denken…