Wil je Madrid op een leuke manier verkennen?
Doe een fietstour!!
http://www.mad-bike.com/nl/home.htm
Erg leuk, maar is Madrid daar geschikt voor? Ik heb er daar maar 1 gezien, en dat was vrij ver van het centrum. Ik zou het centrum behoorlijk eng vinden om op de fiets te bekijken…
Madrid is inderdaad geen fietsstad zoals we in Nederland gewent zijn, maar het is wel overal toegestaan om op de stoep te fietsen.
De tours die Madbike organiseert zijn echter wel veilig en maar een paar stukjes waar je langs drukker verkeer komt.
Het is alleen goed uitkijken voor de voetgangers haha, maar zeker niet onveilig hoor!
Ook gaat een gedeelte van de tour door het Retiro Park, waar het juist heel erg geschikt is om doorheen te fietsen vanwege de grootte van het park. Echt heel leuk!
Er wordt steeds meer gefietst in de grote spaanse steden. Overal worden fietspaden aangelegd en zijn fietsen te huur via een stedelijk fietsenplan. Feit blijft dat het opletten blijft. De voetgangers lopen vaak over de fietspaden alsof het een trottoir is en omgekeerd, fietsers die over het trottoir rijden.
Een groter probleem zijn echter de automobilisten die niet gewend zijn aan de fietspaden en zonder te kijken afslaan.
In Madrid mag je niet over het trottoir fietsen, daar staat een boete van 60 € op. (de kans dat je gepakt wordt is niet zo groot)
^ Ik fiets wekelijks met mijn groepje toeristen over de stoep, regelmatig politie gezien maar geen boetes hoor?! In Madrid heb je géén fietspaden namelijk!
Volgens de wetgeving in Madrid is het verboden, dat je een boete daadwerkelijk krijgt is, zoals ik al aangaf, niet waarschijnlijk (zoals met heel veel wetten in Spanje is de naleving daarvan iets wat niet echt goed gebeurd). Maar nogmaals de politie kan je zeker wel bekeuren.
Grappig is dat er in Madrid een klein probleempje is over dit geval: als fietser schijn je het dubbele te betalen dan als bromfietser…:
Oh het is dus een reklameboodschap! ![]()
Persoonlijk houd ik absoluut niet van dit soort toeristische tripjes. Maar ieder zijn ding he?