lesgeven

Over een paar maanden ga ik in Ghana helpen in een weeshuis. Er is daar ook een school waar ik les ga geven. Wie heeft er praktische tips voor het lesgeven daar? Wat voor dingen kan ik met een klas doen (basisschool leeftijd), welke educatieve spellen kunnen we spelen, welke eventuele lesboeken zou ik uit Nederland mee kunnen nemen etc?
Ik hoor graag tips!
Alvast bedankt.

Als je het googlet (in het Engels) vind je vast volop tips.

Ik ken bijvoorbeeld wel deze geweldige site over specifiek Engelse les geven (TEFL = Teaching English as a Foreign Language), ook aan kinderen. Jeremy Taylor - Writer, Teacher, Juggler

Via Google kun je vast nog veel meer tips vinden over spelletjes en andere lessen dan Engels.

Ik heb zelf Engelse les gegeven in Peru en kan deze tips geven:

• Veel herhalen, de leerlingen doen vaak alsof ze het begrijpen ook al is dat niet zo. Ook is het sowieso moeilijk om 100% van de tijd geconcentreerd te zijn, dus ze missen gewoon wel eens wat. Dus zeg de belangrijke dingen gewoon even later nog een keer maar dan op een andere manier, en beeld het uit. En dan later nog een keer.
  • Muziek doet het altijd goed! Mijn klas (gevorderde studenten tussen de 13 en 54 jaar oud) vond het bijvoorbeeld onwijs leuk om bekende liedjes in het Engels te luisteren met de tekst erbij, waarin ik sommige woorden weg had gelaten, die zij dan moesten invullen. 2x of 3x het liedje luisteren… en daarna de woorden controleren. En daarna wilden ze altijd graag met zijn allen het liedje meezingen!
  • Als op een vraag ‘aan de hele klas’ geen respons komt, zul je toch specifiek iemand moeten aanwijzen om de vraag te beantwoorden. Vergeet niet de verlegen kinderen.
  • In Peru kwamen de meesten in het begin 3 kwartier te laat voor hun les die maar 2 uur duurde. Zonde dus! Dit ging gauw beter toen ik had aangekondigd dat ik hooguit 5 minuten na de begintijd zou starten en dat ze dan dus dingen zouden missen. En dat deed ik ook.
    Nadat ik was gestopt als lerares maar wel nog in dat schoolgebouwtje woonde, zag ik hoe het kwam: toen stonden alle leerlingen op tijd klaar, maar kwam de leraar 3 kwartier te laat aankakken! Pffff…
  • Roald Dahl verhalen zijn natuurlijk onwijs leuk dus misschien kun je wat van zijn kinderboeken in het Engels meenemen en achterlaten voor die school. En misschien kopieën van leuke korte verhaaltjes maken en uitdelen al is dat natuurlijk niet legaal (copyright). Wel opletten dat je echt de kinderverhalen kiest, zijn volwassenen verhalen zijn wat te seksueel getint soms. :slight_smile:
  • Een poster(tje) van de wereldkaart kan leuk zijn voor de school, of een opblaasbare wereldbol.
    Daarbij kun je natuurlijk van alles vertellen over Europa en andere gebieden. Mensen in Afrika beseffen vaak niet dat er ook negatieve kanten zijn dus dat vinden ze vast wel interessant: de gehaaste cultuur, dat niemand je groet in de bus, dat je je agenda moet pakken als je met je eigen vrienden of familie wilt afspreken, het koude weer, veel belasting betalen, dat de mannen ook veel in het huishouden moeten doen en de kinderen helpen opvoeden, dat veel mensen ook lang single zijn, dat ook wij Voedselbanken en armen hebben. Over dat soort dingen krijg ik altijd veel ongeloof en verbazing bij Afrikanen. Ze kennen vaak alleen de soaps van tv, en vage verhalen waarbij iedereen ‘vanzelf’ rijk lijkt te zijn zonder te hoeven werken.
  • Als ik jou was zou ik allerlei Engelstalige kinderliedjes opzoeken op internet, bijvoorbeeld via YouTube, sommige hebben ook dansjes of handenklap-spelletjes erbij. Dus alvast uit je hoofd leren! Bijvoorbeeld “Old MacDonald Had A Farm” en dat soort liedjes.

Succes!

Graag gedaan!