Kustplaatsjes in Chili

Na een lange trip door de binnelanden van Peru, Bolivia en het noord-westen Argentinie komen wij begin December 2012 weer aan bij de kust van Chili. We zijn dan van plan om via de kuststrook van Chili naar het zuiden te reizen richting Ushuaia. Er wordt metname over Atacama en Patagonie gesproken, ik kan weinig leuke dingen vinden tussen Antofagasta en Valparaiso is dit gelijkwaardig als de wijnstreek van noord-west Argentinie? zijn er nog punten die de moeite waard zijn om te bezoeken en die wij echt niet mogen missen?Buiten Valparaiso en Pichelemu zijn we op zoek naar wat andere leuke gezellige ‘layback’ (surf) plaatsjes waar we wellicht nog een duikje kunnen maken.

ik ben benieuwd welke tips jullie voor ons hebben!
alvast bedankt.

Ik denk dat La Serena de meest logische stop is tussen Antofagasta en Viña del Mar/Valparaiso. Vanuit La Serena kun de Elqui vallei bezoeken en La Serena zelf is een mooie stad en heeft ook mooie stranden.

Ten zuiden van La Serena is het Nationaal Park Fray Jorge de moeite waard.

De echte wijngebieden beginnen eigenlijk vanaf Santiago naar het zuiden toe, rond San Fernando, Rancagua en Talca. Er worden wel druiven verbouwd ten noorden van Santiago maar die schijnen door het klimaat niet zo geschikt te zijn om er wijn van de maken. Wel wordt er de beroemde Pisco van gebrouwen. Probeer zeker de “Pisco Sour”.

:vak02:

Tussen Pichelemu en Concepcion zijn er een hoop leuke, rustige, kustplaatsjes te vinden. alleen, deze zijn eind februari 2010 zwaar door de tsunami getroffen. Het epicenter van de 8,8/9.2 zware aardbeving lag juist iets voor de kust in deze streek (Region VII Maule/VIII Bio Bio bij Cobquecura om precies te zijn. Plaatsjes als Bucalemu, Illoca, Constuticion, Cobquecura, Dichato en Coeliumo tot ongeveer Lebu hebben daardoor nu een iets ander uiterlijk. Gelukkig is men hard bezig weer iets moois van deze plaatsjes te maken, maar dat duurt nog wel een paar jaar. Trouwens, niet echt plaatsjes om te duiken (wel als je in verroeste koelkasten en/of auto’s bent geinteresseerd).

Hou voor de verdere tocht naar het diepe zuiden er rekening mee dat ergens de weg ophoudt. Het is niet mogelijk om in een rechte lijn langs de kust helemaal naar Usuahaia te rijden. Tussen Chaiten en Punta Arenas is er geen weg, de Carretera Austral houdt daar ongeveer op. Anders zal je weer via Argentinie moeten.

Rond Concepcion kun je goed de impact van de tsunami bekijken als je naar Tumbes gaat. Ook kun je bij Concepcion de steenkolenmijn van Lota bezoeken. Deze mijn is nog niet erg ontdekt en oudmijnwerkers geven rondleidingen. Vrij primitief maar unieke ervaring.

@AP Caleta Tumbes is inderdaad erg getroffen, maar ze zijn nu aan het herbouwen. Gelukkig waren in september 2010 al weer een aantal restaurants over. Ik zou Tsunami-toerisme trouwens ernstig afraden, is niet echt leuk, toch? Trouwens, Dichato zou dan spectaculairder zijn.
De mijn in Lota is in Chili redelijk bekend. Goed te weten dat ie weer open is voor bezoek.