Kraamzorg in Spanje

Ik werk als freelance kraamverpleegkundige en richt mij op Nederlanders die in het buitenland wonen. Optimale zorg in de eigen taal door een deskundige vrouw? www.kraamzorg-nl.nl

Jij had er moeten zijn toen we in 2006 onze kleine in Spanje ter wereld brachten. Een geweldig ziekenhuis, maar een slechte verdere begeleiding. Tja…een goed initiatief. SUCCES ermee. Maak redelijk wat reclame, want ik denk wel dat het een succes kan zijn.

Gr, Fred

Hola Fred,

Ben wel benieuwd om te horen wat er slecht was.

Het was de begeleiding die niet aanwezig was. In het ziekenhuis was het prima (Cabuenes-Gijon), hoewel borstvoeding daar niet hoog op de prioriteitenlijst stond. Alsmaar werd er gezegd…geef toch de fles…dat is makkelijker. En eenmaal thuis stond je er alleen voor. Twee verse ouders die het allemaal maar zelf uit moeten vinden. Geen kraamhulp of iets dergelijks. Dat was het slechte gedeelte. Het was wel een heel spannende tijd. …

Gr, Fred

Logisch. Dat is een “fout” die wel vaker door NLers wordt gemaakt.

Elke spaanse vrouw (uitzonderingen daargelaten) heeft haar eigen GRATIS begeleidingsteam als ze moeder wordt.

Hollanders betalen hiervoor…

Dit is een van de cultuurverschillen tussen NL en Spanje. Hier komt je **familie **je helpen.

Toen ik vader werd van mijn tweeling trokken mijn schoonmoeder en haar moeder tijdelijk bij ons in.

Zij kookten, deden de was, hielden het huis schoon en voorzagen ons van advies met de baby´s.
Vertel mij eens wie deze taken beter kan doen dan je eigen familie? Wie komt er met dezelfde liefde en plezier een handje helpen? Wie houdt er meer van je kids dan oma en overgrootoma?
Bovendien staan ze gedurende een hele lange periode altijd voor je klaar.

Maar een kraamvrouw is een proffesionele hulp en familie niet…

Ongetwijfeld maar de medische begeleiding wordt door de kinderarts gedaan. De eerste tijd staan moeder en kind onder controle van de kinderarts waar beiden regelmatig heen gaan. En hier wordt ook veel advies gegeven.

Ik ken mensen in een klein dorp in Andalucia waar de hele buurt kwam helpen. Juist omdat zij geen familie had.

Exacto.