Kloosters tussen Eufraat en Tigris, reisgenote ?

Alweer drie jaar ben ik (man 59) bezig om de vroeg-christelijke kloosters in Zuid-Oost Turkije en Syrië te bezoeken. Nu de grens tussen Turkije en Syrië in het Zuidoosten van Turkije weer open is is het wat makkelijker geworden om ook de kloosters in het gebied tussen de Eufraat en de Tigris in Syrië te bezoeken.
Mijn belangstelling heeft niets spiritueels en is puur (cultuur-) historisch. Je vindt er talen en rituelen die bijna tweeduizend jaar oud zijn. Alleen al het gegeven dat deze kloosters al vanaf de 4e tot 6e eeuw in gebruik zijn gebleven maakt dat het bezoek een echte “reis in de tijd” is.

Half maart vertrek ik weer voor een maand. Tijdens mijn eerdere reizen heb ik gemerkt dat deze gebieden voor alleenreizende vrouwen toch wat lastiger zijn. Voor mij geldt dat ik het toch wel prettig vind om tijdens zo’n reis eens tegen iemand aan te kunnen praten die een beetje geestelijke bagage met zich meebrengt. Uiteraard heb je enige (cultuur-) historische belangstelling.

Mocht je mee willen reizen realiseer je dan dat het bij mij gaat om low-low budget, light-weight (geen rugzak, een kleine koffer met wieltjes zodat je op drukke busstations niet per ongeluk iemand omver duwt) en langzaam (alles met het openbaar vervoer).
Omdat in deze regio nooit iets verloopt zoals je zelf gedacht had is een optimistische aard een groot voordeel evenals een goede conditie en enige ervaring met moeten afzien.
Reken voor een maand op een budget tussen de 600 en 700 Euro. Daar komen nog de kosten van de retourvlucht naar Gaziantep of Adana in Turkije bij (tussen de 300 en 400 Euro).
Laat maar weten !.

P.S. IK heb veel ervaring met het reizen in het Midden-Oosten en Centraal -Azië. Spreek een beetje Arabisch en heb een redelijke kennis van de lokale gebruiken.

Hallo,

Ik las nu pas over jouw reizen door Oost Turkije.
Hoe is jouw reis van maart 2009 verlopen?
Als je mij (vrouw) hier over wil vertellen tenminste.
Ik zelf heb een huisje in Side en zou ook wel willen rondreizen door Turkije, maar niet alleen. Groetjes, Willemijn.

Hoi Willemijn,

De reis is niet zo verlopen als ik wilde. Een auto nis over m’n voet gereden en ik heb er veel voor moeten doen om op tijd in Damascus te zijn om m’n vergunning voor de bibliotheek te kunnen verlengen. Achteraf bezien was het ook zo gek nog niet omdat Oost-Turkije in maart nog enorm koud was terwijl Oost-Syrie geplaagd werd door zandstormen.

Wil je een indruk krijgen van de kloosters in Oost-Turkije ga dan naar m’n website http://www.pimvandenberg.eu
bij m’n oudere sites staan foto’s , op Syrie 2008 foto’s van de klossters in de anti-libanon in Syrie.

In november ga ik weer die kant op om de klossters langs de euphraat te bezoeken.

Met vriendelijke groet,

Pim van den Berg

Hoi Pim,

Nog niet zoveel tijd gehad om jouw website uitgebreid te bezoeken,
ik heb er even doorheen gesnuffeld. Ik ga deze nog een keer uitgebreider bekijken en neem dan weer kontakt met je op,

Groetjes Willemijn.