Klokkenluider Edward Snowden schrijft open brief aan het Braziliaanse volk

‘NSA-spionage gaat niet over terrorisme, maar over macht’

Klokkenluider Edward Snowden zegt in een open brief aan het Braziliaanse volk dat hij hen wil helpen met een onderzoek naar de Amerikaanse spionageprogramma’s van de NSA. Tussen de regels vraagt hij (opnieuw) politiek asiel in het Zuid-Amerikaanse land.
In een open brief aan de plaatselijke Braziliaanse krant Folha De S.Paulo zegt Snowden actief te willen meewerken aan een onderzoek van de Braziliaanse overheid naar de spionagepraktijken van de Verenigde Staten. ‘Ik heb eerder al gezegd te willen assisteren waar het gewenst en geoorloofd is, maar de Amerikaanse overheid heeft mijn mogelijkheden om dat te doen helaas beperkt’, schrijft Edward Snowden.
Snowden kon als voormalig medewerker van de Amerikaanse inlichtingendienst NSA de hand leggen op duizenden documenten over de (vaak illegale) afluisterprogramma’s van Amerikaanse en Britse overheden. In de Verenigde Staten wordt de 30-jarige klokkenluider gezocht op beschuldiging van spionage, maar dankzij een tijdelijk visum kan Snowden nog tot augustus 2014 in Rusland verblijven.
Maar aan dat tijdelijk onderdak komt volgend jaar dus een einde, en Edward Snowden lijkt nu naar Brazilië te lonken. Snowden vroeg eerder al asiel aan in het Zuid-Amerikaanse land, maar de regering van Dilma Rousseff liet die aanvraag destijds onbeantwoord. Snowden herhaalt zijn asielaanvraag niet letterlijk, maar zegt wel aan dat samenwerking met de Braziliaanse autoriteiten daar van afhangt. ‘Zolang geen enkel land mij permanent politiek asiel geeft, zal de Amerikaanse overheid mij blijven dwarsbomen’, schrijft Snowden.

Amerikaanse senatoren zeggen ons dat Brazilië zich geen zorgen hoeft te maken, omdat dit niet over “toezicht” gaat, maar over “het verzamelen van gegevens”. Ze zeggen dat dit gebeurt om iedereen veilig te houden. Ze vergissen zich.

Het is bij deze programma’s nooit over terrorisme gegaan, maar over economische spionage, sociale controle en diplomatieke manipulatie. Dit gaat over macht.

Edward Snowden
(uit: An open Letter to the People of Brazil)

De relaties tussen de VS en Brazilië staan flink onder druk sinds de onthullingen van Snowden. Presidente Dilma Rousseff annuleerde een staatsbezoek aan Washington en staat sindsdien bekend als een fervent tegenstander van internetspionage. De Braziliaanse senaat is ook een onderzoek gestart naar de reikwijdte van de Amerikaanse afluisterprogramma’s en zou Snowden hierover graag aan de tand voelen.
Ook David Miranda, de partner van journalist Glenn Greenwald - die als eerste over de Snowden-saga berichtte in The Guardian - heeft de brief van Snowden op zijn Facebookpagina gepubliceerd. Bovendien is Miranda een campagne gestart op de petitiesite Avaaz, om de Braziliaanse overheid te overtuigen Snowden asiel te verlenen.

Bron : De Standaard