De hittegolf in de noordelijke en oostelijke staten in India wordt erger met temperaturen (soms ver) boven de 40 graden Celsius. Het is in vele plaatsen soms wel 4 tot 6 graden warmer dan normaal.
Tot nu toe zijn officieel 10 hitte doden gemeld en bij nog eens 26 gevallen wordt onderzocht of zij ook aan de hitte zijn bezweken.
Giridih in Jharkhand had gisteren de hoogste temperatuur van 46.5 graden. In veel plaatsen in Uttar Pradesh werden ook veel te hoge temperaturen gemeten, met Varanasi als warmste plaats met 44.9 graden.
Ook in Rajasthan werden temperaturen van ongeveer 45 graden gemeten.
In Uttar Pradesh was het vandaag weer raak.
Het meteorologische instituut heeft meegedeeld dat de hittegolf nog even aanhoudt.
De hittegolf in het noorden en oosten van India houdt aan en wordt zelfs erger.
Delhi beleefde donderdag de warmste dag van dit jaar met 43.1 graden Celsius. De stoffige hete wind uit Rajasthan dwong veel mensen binnenshuis te blijven.
Het Meteorologisch Instituut heeft voor de komende dagen nog hogere temperaturen voorspeld. De verwachting voor vrijdag is 45 graden en de hitte zal zeker tot komende dinsdag aanhouden.
Sambalpur had donderdag de hoogste temperatuur van 46 graden in de staat Odisha (Orissa). In 6 andere steden in Odisha zijn ook temperaturen van boven de 45 graden gemeten.
Ook voor Odisha is de verwachting dat de hitte nog enkele dagen zal aanhouden.
Ondertussen is het aantal hittedoden waarschijnlijk al tot 65 gestegen, maar de overheid houdt het officieel nog steeds op 10 gevallen.
Gelukkig heb ik airco in mijn appartement en op kantoor ook. Maar dat neemt niet weg dat ik aardig zit te zweten hier. In het appartement zit ik ook alleen maar in de slaapkamer, want daar heb ik airco.
Een hittegolf die de laatste weken het noorden van India teistert, laat op veel plaatsen in de deelstaten Punjab en Haryana temperaturen zien van rond de 47 graden C.
In Amritsar was het 47.6 graden op donderdag en 44.8 graden op vrijdag.
Het Meteorologisch Instituut verwacht voor de komende dagen zandstormen en onweersbuien met windstoten, maar dat zal heel plaatselijk voorkomen.
Ondertussen zijn er officieel weer 6 hitte doden gemeld in Punjab.
In Shimla was het donderdag 31.9 graden C., de op één na hoogste temperatuur ooit gemeten in de stad. Op 27 mei 2010 was het 32 graden C., de warmste dag in de 50 jaar dat de staat het officieel bijhoudt.
In Una was het vandaag 44.8 graden C.
Plaatsen als Shimla, Una, Dharamshala en Manali in de deelstaat Himachal Pradesh in de Himalaya’s die normaal bekend staan om de wat koelere temperaturen hebben nu ook te maken met een hittegolf.
Vooral veel toeristen die van die koelere temperaturen uit waren gegaan, hebben nu dus veel last van die hitte.
Wetenschappers hebben vastgesteld dat de gestegen temperaturen te maken hebben met de wereldwijde klimaatverandering, de global warming.
De nu gemeten temperaturen zijn gemiddeld 6 graden Celsius hoger dan normaal.
Het Meteorologisch Instituut heeft voor de komende dagen aanhoudende hitte voorspeld.