Klein/dun boekje over wildlife in CR

Hoi allemaal,

We gaan over een paar weken naar Costa Rica en we vroegen ons af of er een klein/dun boekje beschikbaar is met de zoogdieren, reptielen etc die er voorkomen in Costa Rica. Over vogels hebben we al een mooi boek, maar zouden ook wat info willen over ander wildlife. Of kunnen we deze ook gemakkelijk op toeristische locaties in CR kopen?
We hebben al wat gegoogeld, maar nog niets kunnen vinden.

Alvast bedankt

Is dit te groot? Natuurgids Wildlife Guide Costa Rica | Globetrotter | 9781847731340 | Reisboekwinkel De Zwerver

En hier bij Bol.com https://www.bol.com/nl/c/boeken/twan-leenders/1273251/N/8299+8292/index.html

Bij de meeste toeristische winkeltjes in Costa Rica kun je allerlei handige boekjes krijgen met vogels, vissen, dieren, slangen of vlinders. Ieder soort zijn eigen boekje.
bij ons in de tuin zagen we deze week deze jongen, een kaaiman van ongeveer een meter lang:

Hé gezellig. Ik kan nu al dromen over slangen in mijn bed en schorpioenen onder mijn schoenen. Pfff. Het zal allemaal wel loslopen.

Maar een boekje is superleuk, gaan we zeker regelen als we er zijn. Het is wel leuk als je weet naar welk dier je kijkt.

Mensen die voor het eerst naar de tropen gaan hebben van die voorstellingen van slangen en schorpioenen in je bed, apen op je dak, een jaguar of tijger voor de deur en een krokodil in de badkamer. Te veel naar Hollywood films gekeken! Mieren en muggen, daar moet je voor uit kijken hier. Die bezorgen je de meeste last. Miertjes in het gras, die kunnen je zo fijn in je voet prikken en dat jeukt wel 2 dagen. En dan de muggenbeten! die kunnen ook zo lekker jeuken, vooral als je vers hollands bloed hebt! Want daar zijn muggen dol op. Goed beschermen doe je met deet. Dat spul kun je hier in elke supermarkt krijgen in allerlei gradaties en soorten. En neem wat anti-jeuk gel mee of haal een tubetje hier bij de “farmacia” (apotheek).

Het is zeer zeker niet de eerste keer in de tropen hoor! En dat van die apen was in Sri Lanka heel normaal, die zaten overal op het dak. Maar het blijft fascinerend. Vorig jaar naar Japan waren we bang voor aardbevingen en vulkaanuitbarstingen. Ik noem het reisangst.

Deet zullen we maar meenemen vanuit Nederland, kan me voorstellen dat het met het zika virus bij jullie uitverkocht is. Want wij zijn inderdaad een smakelijk hapje voor tropische (en Nederlandse) muggen.

Het Zika virus is een hype! In Costa Rica zijn er tot dusverre 2 mensen die ziek zijn geweest van Zika, beide mensen hadden de ziekte echter buiten Costa Rica opgelopen. Na een paar dagen waren ze weer beter.
In Costa Rica is Zika dus een vrij onbekende ziekte.
En wat is Zika? Het is een virus. Slechts 1 op de 4 mensen wordt er ziek van en zal zich 2 tot 5 dagen ziek voelen, daarna ben je weer beter. En als je het eenmaal hebt gehad zul je het nooit weer krijgen. Niet zo heel bijzonder dus.
De kranten maken er echter een heel sensatie verhaal van.
En het verhaal dat zwangere vrouwen mismaakte kinderen zouden krijgen vanwege het Zika virus is wetenschappelijk ook nooit vastgesteld. In Brazilië is daartoe een onderzoek ingesteld.
Zika wordt overgebracht door de vrouwtjes-tijgermuggen.
De plaatselijke bevolking in Costa Rica maakt zich geen bijzondere zorgen over Zika.
Dengue en chikungunya zijn ook ziektes die deze mug overbrengt. En daar ben je veel zieker van! En die ziektes zijn al vele jaren bekend, maar toeristen hebben zich er nooit zorgen over gemaakt zolang ze maar uit risico gebieden zoals achterbuurten wegblijven.
De overheid heeft speciale ploegen aan het werk gesteld door het hele land die plekken vergassen waar vermoedelijke broedplaatsen zijn van de tijgermug om zodoende ziektes als Dengue en Chikunguya en Zika te bestrijden.
En deet? er is geen run op, niemand hamstert en de flesjes en busjes met deet liggen dus gewoon in de supermarkt.
Costaricanen gebruiken overigens (bijna) geen deet.