Kleien In Zuid-frankrijk

http://is.freefoto.com/images_d/10/36/10_36_65_web.jpg

Pont de Barret

In het zuidoosten van Frankrijk , in het departement de Drome, hebben wij in ons vakantiehuis een atelier ingericht om te kunnen boetseren en pottenbakken.
Hiervoor hebben wij een middeleeuwse toogkelder omgetoverd tot een fijne werkruimte die in het warme zuid-frankrijk in de zomer heerlijk koel blijf. Ook in de tuin, die ligt aan de oever van het riviertje de Roubion zijn schaduwrijke plekjes om er plezierig met klei te werken.
Het atelier ligt midden in het dorpje Pont de Barret. Een typisch Provencaals dorpje met schitterende straatjes en plekjes .

http://www.latoilescoute.net/images/shared/pontdebarret.JPG

Aangezien ik al veel jaren creatief ben met klei, wil ik in Pont de Barret weken gaan organiseren voor mensen die ook eens graag met klei bezig willen zijn.
Beginnelingen en gevorderden zijn van harte welkom! Ervaring is niet nodig. Het is de bedoeling om U vooral een week van creatieve ontspanning en gezellighei aan te bieden.

We gaan RAKU stoken. Dit is van oorsprong een Japanse techniek en het betekent vreugde, geluk en ook eenvoud en gemak. De werkstukken zijn eenvoudig van vormgeving maar door het speciale bakproces craqueleert de glazuur wat dan een bijzonder effect geeft op het werkstuk.

HET PROGRAMMA
De eerste werkweek in 2005 duurt van zondag 29 mei tot en met vrijgdag 3 juni. .Zondag wordt u ontvangen om 13.30uur met een kennismakingslunch en een wandeling door het dorp Vanaf maandag werken we van 9.15uur tot 13.30 uur. Aansluitend is er een Franse lunch (déjeuner) Daarna bent u vrij om ook nog te kunnen genieten van de omgeving.
Op woensdag kunt u deelnemen aan een excursie naar het pottenbakkersstadje DIEULEFIT. Of zelf dingen ondernemen. Die dag wordt er door u niet met klei gewerkt omdat de werkstukken in de oven het eerste bakproces krijgen.
De laatste dag ,vrijdag, gaan we rakustoken in de tuin aan de oever van de Roubion en we sluiten de week feestelijk af.
VERBLIJF
U verblijft op een schitterende eeuwenoude boerderij “LA COLLINE”bij gastvrije mensen, Paula van Houtum en Hans Egelmeer in het buitengebied van Pont de Barret op 2,5 km van het atelier.

Heeft u belangstelling in deze werkweek of wilt u nadere informatie dan kunt u reageren op mijn emailadres. veraschimmel@hetnet.nl of bellen 0413-22 95 00. Ik wil u graag van dienst zijn.
Vera van Overbeek-Schimmel