Japan-Tag (Düsseldorf, 21 mei 2016)

Jaarlijks wordt in Düsseldorf, waar een grote Japanse gemeenschap leeft en ook talloze Japanse bedrijven gevestigd zijn, een massale Japan-dag georganiseerd. Er staan stands met toeristische informatie, Japanse producten, en met name ook veel manga/anime-gerelateerde producten, het festijn wordt sowieso ook bezocht door vele duizenden cosplayers. Tevens zijn er talloze presentaties van Japanse vechtsporten, kyudo (boogschieten), go, kunstvormen als origami, kalligrafie en ikebana, en zijn er op diverse podia ook optredens van Japanse artiesten en uiteraard een taiko-drumband. Uiteraard mag ook het nodige Japanse eten niet ontbreken. De dag wordt afgesloten met een groots vuurwerk.

De meeste activiteiten vinden plaats aan langs de Rijnpromenade en aangrenzende pleinen. Ook in diverse musea en theaters in de stad is er die dag een aangepast programma.

De dag wordt altijd massaal bezocht, zo waren er in 2014 liefst 750.000 bezoekers. Het meest praktisch is dan ook om het festival per openbaar vervoer te bezoeken, of in ieder geval de auto aan de rand van de stad te parkeren en met OV verder te reizen. Tijdens mijn bezoek in 2014 had ik m’n auto geparkeerd op de grote gratis parkeerplaats bij halte Haus Meer, van waaruit je per Stadtbahn eenvoudig het centrum van Düsseldorf kon bereiken.

*Waar: *Düsseldorf, Rijnoever en diverse andere locaties

• Wanneer: *zaterdag 21 mei 2016
  • Tijd: *opening festival 12.30u, stands en demonstraties van 12.30u tot 19u, diverse optredens tot 23u, vuurwerk vanaf 23u
  • Entreeprijs: *gratis!
  • Website: *http://www.japantag-duesseldorf-nrw.de/ (Duits/Engels/Japans)

Ook dit jaar is er weer een Japan-dag in Düsseldorf, volgende week zaterdag om precies te zijn. Ik heb bovenstaande beschrijving geactualiseerd.