Zoals men in de link al kan zien, is de zeer uitgebreide website (ook info over cursussen, pensioenen, etc.) opgezet door een van de grotere, maar onafhankelijke, kranten van Italie, nl. La Repubblica.
Voor diegenen die in Italie of elders binnen de EU een baan, info over wonen & werken in land xx zoeken: een heel interessante en heel degelijke website vind ik het
“Europees portaal voor beroepsmobiliteit”
Een interessante en dagelijks bijgewerkte , onafhankelijke en niet-commerciele, kaartenbak van werkgevers in Italie,
die werkneme(e)m(st)ers zoeken voor werk in alle regionen van Italia, kan men vinden op:
Zoek je een baan en wil je je kennis in een bepaald gebied verbeteren, dan kun je (vaak) gratis (bijscholings) cursussen volgen via de Kamer van Handel .
Het IFOA is het centrum voor informatie en diensverlening ‘delle Camero di Commercio’
Klik op op hun website rechtsboven op “corsi” in de rubiek “Per chi non lavora”
op http://www.ifoa.it
Gratis cursussen worden nu aan geboden via de IFOA Firenze:
CORSI GRATUITI A FIRENZE
Concrete opportunità per non occupati
Ifoa organizza i seguenti corsi gratuiti, rivolti a non occupati:
ADDETTO ALLA GESTIONE DI UFFICIO CON STRUMENTI ICT (120 ore);
SEGRETERIA COMMERCIALE UFFICIO ESTERO (120 ore);
ADDETTO ALLA GESTIONE DEL MAGAZZINO (120 ore);
TECNICO SOFTWARE PER LE PMI (120 ore);
INFORMATICA (68 ore);
INGLESE (60 ore).
maar…:
Activities implemented in Italy are available in the Italian language version web site…
Kennis van de Italiaanse taal is dus een must. Maar bedenk wel dat kennis van vreemde talen bijv. Engels,Duits, Nederlands (en natuurlijk Italiaans) uw positie op de arbeidsmarkt aanzienlijk versterkt in La Bella Italia.
Voor diegenen die werk zoeken of werk aan te bieden hebben in de land- en tuinbouw, trouwens ook voor veeteelt en
bijenhoud(st)ers, is er in La Bella Italia een speciale website:
Mijn naam is Giorgia en ik ben half Italiaans, half Nederlands en spreek beide talen. Ik heb een paar jaar als producer bij TV gewerkt en heb nu dringend de behoefte om voor een paar maanden in Italie te werken. Het liefst als hostess/reisleidster…