Interview met Peter: een relaxt leven in Indonesië

Interview met Peter: een relaxt leven in Indonesië

Peter, op wereldwijzer peterrajax, is van plan om te emigreren naar Indonesië. Hij wil daar Engelse les gaan geven. Zijn reden om te emigreren naar Indonesië is dat hij zich daar thuis voelt. Hij vindt de mensen daar behulpzaam en vriendelijk. Peter vertrekt naar Indonesië om daar een relaxter bestaan op te bouwen. Lees hier alles over de plannen van Peter.

1. Naar welk land ben je van plan om te gaan emigreren?

Ik wil graag naar Indonesië emigreren.

2. Wanneer zijn deze plannen ontstaan?

Het plan begon te rijpen zo’n 3 jaar geleden. Dat is geconcretiseerd doordat ik ben vastgelopen in het onderwijs hier. Omdat ik een actieve aard heb, wil ik graag werken. Eerst ontstond het plan om in een weeshuis te gaan werken. Maar toen ik 2 artikelen las en daarin bevestigd zag wat ik eigenlijk al vermoedde, namelijk dat het een industrie geworden was voor westerlingen die “goed” willen doen, zag ik daar van af.
Vervolgens vatte ik het plan op om een school op te zetten maar gaandeweg werd dat een te ingrijpend idee, onder andere doordat ik rekening moest houden met een lange voorbereidingstijd (een bron sprak over 10 jaar).
Nu wil ik Engelse les geven. Ook hierbij is het niet eenvoudig om geen onderdeel van de “vrijwilligersindustrie” deel te gaan uitmaken.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0555.jpg

3. Wanneer ga je definitief naar Indonesië emigreren?

Ik weet nog niet precies wanneer ik ga emigreren. Ik ga eerst naar Indonesie om mij verder te orienteren en wil na een positieve evaluatie bij terugkomst, mijn huis gaan onderverhuren. Deze periode kan maximaal 2 jaar duren.

4. Wie zijn je mede-emigranten? Of ga je alleen?

Ik ga alleen.

5. Welke formaliteiten heb je en/of moet je nog regelen om in Indonesië te kunnen gaan wonen?

Na 8 maanden wordt je als Nederlander uitgeschreven. Een ouderenvisum is voor mij te duur (hoog entree-geld en verplichting om maandelijks veel uit te geven). Ik ga me nog beraden welk visum voor mij het gunstigste is.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0585.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0586.jpg

6. Wat is je motivatie om naar Indonesië te verhuizen?

Ik voel me thuis in Indonesië en, extreem gezegd, niet thuis in Nederland. Ik heb het land leren kennen doordat ik getrouwd ben in Indonesie met een Javaanse vrouw. We zijn gescheiden en daarna ben ik al 2 keer terug geweest en over 2 weken volgt de derde keer. In totaal ben ik daar 8 keer geweest. Waarom voel ik me thuis? Ik heb weinig agressie ervaren, behulpzaamheid, vriendelijkheid, afwezigheid van haast en sterke familiebanden. In Nederland vind ik de tegengestelde kant van deze zaken.
Uiteraard zijn er ook nadelen aan het verblijf in Indonesie: de hypocrisie, de benauwende nieuwsgierigheid van de omgeving, het moslimfanatisme, milieuvervuiling, het ontbreken van de natuur op Java en de natuurrampen.

7. Wat zijn je verwachtingen ten aanzien van het emigreren?

Ik verwacht dat ik relaxter kan leven, maar ook dat ik soberder zal moeten leven. Ik denk dat ik minder compensatie nodig zal hebben (een borrel drinken) omdat ik meer tevreden zal zijn.

8. Wat is de grootste aantrekkingskracht van Indonesië voor jou?

De grootste aantrekkingskracht is dat mensen het leven veel meer accepteren, dat ik daarvan kan leren omdat ik door deze levenshouding beinvloed zal worden.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0584.jpg

9. Hoe denk je dadelijk om te gaan met de cultuurverschillen?

Door me niet eigenwijs op te stellen, me mee laten gaan met de grote stroom. Ik heb een neiging om me aan te passen en wil dat ook graag. Uiteraard zal ik ook mijn eigen mening hebben, maar daar niet zo star mee omgaan.

10. Heb je jezelf al voorbereid op de taalverschillen?

Ja, ik heb al een paar keer Indonesische les gehad, maar leer het in de praktijk het beste. Ik ben iemand die gemakkelijk op anderen afstapt, wat een belangrijke voorwaarde is om te oefenen.

11. Wat zijn je plannen om de integratie met de plaatselijke bevolking soepel te laten verlopen?

Ik wil me zo open mogelijk opstellen, zo snel mogelijk de taal leren, me aan melden bij een voetbalclub, mogelijk trainer worden. Precies weet ik het niet, maar het lijkt me het beste een woonruimte te kiezen waarbij ik me niet isoleer, ivoren toren, maar ook niet midden in een kampung ga wonen waar de sociale controle groot is.

12. Heb je al een huis en baan in Indonesië gevonden?

Ik heb nog geen huis en baan gevonden.

13. Denk je dat je ooit nog van plan bent om terug te keren naar Nederland?

Je kan nooit nooit zeggen. Ik neem na 2 jaar de stap en dan wordt het heel moeilijk terug te keren. In Amsterdam liggen mijn wortels en daar is nog steeds woningnood. Maar ik denk wel terug te keren voor korte tijd. Of het langer word kan ik niet zeggen omdat ik niet kan voorspellen.

**Links bij dit interview: **

.