Matilde (17) ging vorig jaar met PURE! Expedition mee op jongerenexpeditie naar Sri Lanka!
Wil je weten wat zij van de expeditie vond? Lees dan snel verder!
**
Waarom ben je meegegaan op expeditie Matilde?**
Ik ben dol op reizen en ik houd van nieuwe culturen. In Azië was ik nog nooit geweest, maar ik hoorde er zoveel positieve verhalen over dat ik ervan overtuigd was dat het wel een prachtig continent moest zijn. Ik heb gekozen voor Sri Lanka, een land dat niet alleen palmbomen en witte stranden heeft, maar ook een hele bijzondere en gastvrije cultuur. Het sprak mij het meeste aan omdat het niet te toeristisch is en een leuk actief programma had.
Hoe vonden je ouders het dat je met een groep jongeren naar Sri Lanka ging toen je 16 was?
M’n ouders waren ook blij met mijn ideeën en vonden de organisatie erg betrouwbaar. Ze vonden het idee spannend maar vertrouwden er helemaal op dat het goed kwam. Mijn moeder en ik zijn samen naar de ontmoetingsdag gegaan waar we samen alles te weten kwamen wat we moesten weten. We vonden het heel gezellig bij PURE!
Tijdens de expeditie kreeg je een introductie in verantwoord ontwikkelingswerk. Hoe was dit?
Ter ondersteuning van de lokale vrijwilligers mochten wij een paar dagen meehelpen. We hielpen wel mee, maar bleven toch op de achtergrond omdat we maar zo kort bleven en de kinderen niet aan ons moesten wennen. Ik vond de introductie in het vrijwilligerswerk ontzettend leuk. Natuurlijk kan je niet in een paar dagen de situatie in een land veranderen maar je kan wel kleine dingen doen waar mensen bij van worden. We hebben in Sri Lanka bijvoorbeeld een klaslokaal geschilderd. Het klaslokaal was helemaal leeg en wij hebben een kleurrijke schildering met palmbomen, strand en een Engelse bus met dieren in het lokaal geschilderd. De bus maakten we omdat hier Engels les werd gegeven. De lerares was heel erg dankbaar en nodigde ons daarom zelfs uit voor een etentje bij haar thuis! Dat zijn voor mij de dingen die deze expeditie bijzonder maakte.
**Hoe vond je het verder om de locals te ontmoeten van het land? **
Het contact dat je hebt met de lokale mensen is super leuk! Alle mensen zijn heel erg aardig en ik denk dat je dat het beste meemaakt als je helemaal in de cultuur duikt zoals we hebben gedaan bij het ondersteunen van de vrijwilligers op de school.
**Je bent op expeditie gegaan met allemaal nieuwe mensen, vond je dit spannend? **
Natuurlijk was het spannend maar ik heb er bewust voor gekozen om met een groep mensen op reis te gaan die ik niet kende. Ik heb het super naar m’n zin met de vrienden die ik thuis heb maar het leek me ook mooi en leuk om nieuwe mensen te leren kennen die dezelfde interesses delen. Dat heeft ontzetten veel opgeleverd. Ik heb een paar hele goede vriendinnen overgehouden aan de reis. Vriendinnen die ik nu nog steeds veel spreek en die ik nog regelmatig zie, ook al wonen we niet zo dicht bij elkaar.
**Zou je anderen aanraden om ook op expeditie te gaan deze zomer? **
Op expeditie gaan zou ik zeker aanraden als je op zoek bent naar een leuke, uitdagende reis met veel nieuwe dingen en nieuwe contacten. Een reis specifiek naar Sri Lanka zou ik vooral aanraden als je houdt van avontuur en activiteiten ondernemen. Witte stranden en palmbomen ontbreken absoluut niet en de zee is prachtig, maar de sportiviteit maakte deze reis voor mij helemaal af. Dus als je toe bent aan een nieuw avontuur met superleuke locals dan zou ik zeker zeggen dat je op expeditie moet gaan naar Azië!
Wil jij deze zomer ook mee op jongerenexpeditie en val jij onder de leeftijd 15 t/m 18 jaar?
Geef je dan op voor één van de expedities van PURE! Expedition!
Deze zomer bezoeken wij Bali, Cambodja, Thailand, Sri Lanka en Nepal!
**
Aanmelden kan tot en met 29 april!**
De expeditie naar Bali heeft nog maar vier vrije plekken, wees er dus snel bij!
Matilde Schepers heeft haar jongerenexpeditie gedaan via PURE! Expedition.
*Wil jij ook op expeditie naar het buitenland? Neem dan contact op met PURE! Expedition.
www.pureexpedition.nl
info@pureexpedition.nl
06 26 833 046
Leonard Springerlaan 19, Groningen