Interview met Mandy: Werken met apen in Kameroen via Stichting Weesaapjes

- Hoe heet je, hoe oud ben je en waar woon je?

Hi mijn naam is mandy ik ben 22 jaar en ik woon in Amsterdam.

- Hoe ben je met Stichting Weesaapjes in contact gekomen?

Ik ben Stichting Weesaapjes tegen gekomen op facebook. Vervolgens heb ik hun website bekeken en heb ik contact opgezocht met Marieke. Na een heel leuk gesprek met haar te hebben gehad, heb ik besloten om vrijwilligerswerk via deze stichting te gaan doen.

- Wanneer ben je in Kameroen geweest?

Van eind september tot halverwege oktober 2015.

- Hoe lang was je daar?

Ik ben hier 1 maand geweest.

- Hoe zag je werkdag eruit?

*Mijn werkdag begon om 8 uur 's ochtends met een bijeenkomst met alle werknemers van het centrum. Tijdens deze bijeenkomst kreeg je te horen op welke afdeling je stond die dag en met welke collega’s je samenwerkten. Na deze bijeenkomst werden de verblijven schoongemaakt van de afdeling waar je die dag stond. Na het schoonmaken werden de apen gevoerd en daarna werden er wat kleine klusjes aangepakt tot aan de lunch. Na de lunch was de volgende voedertijd. Na het voeren hield je, je bezig met wat klusjes zoals elephant grass kappen voor de gorilla’s. Aan het eind van de middag is de laatste voedertijd en dan zat je dag erop. Dit was meestal tussen half 5 en 5 uur. *

**

  • Op welke afdeling werkte je het liefst?**

*Ik werkte het liefst op de afdeling bij de (man)drills en bavianen. Ik vond dit de leukste afdeling omdat deze apen het meest actief zijn en er altijd wel wat te zien was. Ik kon ook uren bij de verblijven zitten om de apen te bestuderen. Daarnaast werkte ik ook samen met leuke collega’s waarmee ik een goede klik had en waar ik ook veel van geleerd heb.

- Wat deed je na het werk en in het weekend?

*Na het werk gingen we vaak met de andere vrijwilligers en het management wat eten in Limbe. In één van de weekenden ben ik met een aantal vrijwilligers naar het strand geweest. De overige weekenden zijn we met een aantal vrijwilligers het centrum van Limbe ingegaan om opzoek te gaan naar souvenirs en om boodschappen te doen.

- Wat is je mooiste herinnering?

*Ik moet eerlijk toegeven dat ik heel veel mooie herinneringen heb aan mijn tijd in Kameroen. Het was namelijk heerlijk om 's ochtends vroeg met je bakje koffie lekker buiten op het terras wakker te worden en te genieten van de geluiden om je heen. Maar zo was het ook prachtig om te zien hoe de medewerkers van het centrum om gingen met de verschillende apen. Of om te zien hoe blij de apen waren wanneer het voedertijd was. Maar ik denk dat mijn mooiste ervaring met een klein putty-nosed aapje Beminda was. Wat ik zo mooi vond om te zien was dat desondanks dit aapje rottige start in haar leven heeft gehad het vertrouwen in mensen en soortgenoten niet kwijt is geraakt en dat ze nog altijd nieuwsgierig was naar de mensen en soortgenoten om haar heen.

- Aan wie zou je dit project aanraden?

Ik zou dit project aan iedereen aanraden die graag een keer met apen samen zou willen werken jong of oud!