Interview met Jametta: Stage in een hotel in Spanje

Interview met Jametta: Stage in een hotel in Spanje

Jametta, jwdijk92, heeft in een hotel stage gelopen in Spanje. Ze stond daar bij de receptie. Ze heeft er veel mensen ontmoet en wereldwijzer vroeg haar naar haar ervaringen.

1. In welk land heb je stage gelopen en wanneer?
Ik heb stage gelopen in Santa Susanna/Malgrat de Mar, Catalonië, Spanje. Heb daar stage gelopen vanaf 16 mei tot 16 oktober 2011 (ben daar ongeveer 5 maanden geweest, iets langer…)

2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Ik ben er alleen heen gegaan, en heb daar veel meer andere mensen ontmoet.

3. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan?
Nou ik vond Spanje altijd al een mooi land, en wou er eigenlijk heel erg graag heen voor een langere tijd, daarom ben ik hier gaan stage lopen.

4. Wat voor een soort werk heb je gedaan?
Ik heb daar in een hotel stage gelopen (hotel Sirius), daar stond ik 6 dagen in de week op de receptie.

5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Ik heb het wel zelfstandig geregeld, maar eigenlijk ook weer met behulp van een organisatie (Animafest, ik zou wel aanbevelen om het helemaal zelf te regelen, want animafest die helpt helemaal nergens mee, en laat nooit wat van zich horen)

6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
Nou, eerst had ik er wel beetje moeite mee om van huis weg te gaan. Maar toen ik daar eenmaal was, vond ik het ook wel weer goed. Ze zijn daar heel erg sociaal, en ze betrekken je er gelijk bij, zoals de eerste avond toen ik daar was, vroegen ze gelijk of ik even ergens met hun wou gaan drinken. En zo zijn de rest van de dagen/weken/maanden verder gegaan. En ik kan niet zeggen dat ze dat ook in Nederland doen. Op dat gebied zijn nederlanders helemaal niet zo sociaal eigenlijk.

7. En de minst leuke ervaring?
Nou die kan ik eigenlijk niet opnoemen. Maar omdat ik het zo leuk vond, wou ik eigenlijk niet meer naar huis. Ik ben nu sinds oktober 2011 weer thuis, maar ik vind het maar helemaal niks.

8. Zou je het ooit nog eens doen? Eventueel in een ander land?
Ja, ik ga sowieso nog wel een keer terug naar Spanje, (waarschijnlijk dit jaar nog) gewoon om iedereen weer te zien. En ja, ik ga dit jaar 3 maanden stage lopen in Costa Rica, (hierover wil ik ook alles wel laten weten als ik weer terug ben)

9. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt?
Nou er zijn niet zo heel erg veel cultuur verschillen tussen Nederland en Spanje (niet wat ik gezien heb). Tuurlijk de mensen zijn wel anders, over het algemeen zijn er ook veel katholieken en in nederland is het meer christelijk of gereformeerd/hervormd. En wat ik wel gezien heb dat mensen veel socialer zijn. (in vraag 6 ook al gezegd).

10. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land?
Ik heb een paar tips die ik wel wil geven:

  • Zorg ervoor dat je alles zelf kunt regelen en niet via een organisatie, als je het zelf regelt weet je ook dat het goed zit.
  • Zorg dat je wel een beetje spaans kunt, en als je naar Catalonië gaat, een beetje catalaans zal helemaal niet verkeerd zijn, want dat praten ze toch meestal daar. (het is wel iets moeilijker dan spaans zelf)
  • Ik zou wel alleen heen gaan, want als je met iemand anders heen gaat, kan het zijn dat diegene ook weer anderen ontmoet en dan raak je elkaar eigenlijk kwijt. (wil niet zeggen dat het altijd zo is).
  • Pas wel op als je 's avonds alleen over straat heen loopt (als het erg laat is), er lopen soms nog wel van die gekken rond op straat. Ga meestal gewoon met 2 of meer… (al is het maar een klein stukje).
    Ik hoop dat dit genoeg tips zijn. Wil je wat meer weten over stage in het buitenland, kun je contact met mij opnemen.

Links bij dit artikel