Interview met Cor Meijndert: Winnaar van de Vrijwilligerswerkquiz 2011
4 juli 2011 begon de Vrijwilligerswerk Buitenland Quiz. Cor Meijndert won uiteindelijk de quiz. Daarvoor heeft hij een 5-daagse oriëntatie in Accra (hoofdstad Ghana) en deelname aan het Nabari Child Care vrijwilligerswerkproject (7 weken of korter), aangeboden door Travel Active gekregen. Daarnaast kreeg Cor Meijender een gezondheidsconsult inclusief vaccinaties, aangeboden door Reisprik.nl en een Nomad Cayenne 70 backpack. Wereldwijzer vroeg hem naar de voorbereidingen en verwachtingen van het vrijwilligerswerk.
1. Hoe bereid jij je voor op deze Vrijwilligerswerk reis?
Mijn voorbereiding bestaat uit het lezen van zoveel mogelijk weblogs om me te oriënteren op het leven daar en probeer me in te denken wat nuttig en nodig is voor het kindertehuis. Ik denk na over eventuele structurele inspanningen voor Nabari Child Care.
2. Is dit de eerste keer dat je meedoet aan een vrijwilligerswerk project?
Nee, ik heb in Vietnam vrijwilligerswerk gedaan. Dat werk bestond uit het geven van Engelse les aan kinderen in een kindertehuis en aan blinden in een massagesalon, zodat zij met klanten kunnen communiceren. Ook speelde ik met baby’s en peuters in een kinderopvang bij monniken en gaf eten aan gehandicapte kinderen in een staatsinstelling. Ik vond dit een zeer prettige en nuttige ervaring.
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.1058.jpg
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.1059.jpg
3. Wat voor bijdrage denk jij te kunnen leveren als Nabari ambassadeur?
Ik hoop een aanzet te kunnen geven om iets aan de levensomstandigheden te verbeteren.(Water en hygiëne). Misschien het telen van eigen voedsel. (ik ben jaren kweker van komkommers en rozen geweest) Ik realiseer me dat dit niet in een paar weken of maanden voor elkaar kan komen, maar als er een plan op papier komt zijn we al een eindje op de goede weg.
4. Wat verwacht je van je taken op het Nabari Child Care project in Ghana?
Ik heb daar geen specifieke verwachtingen over bepaalde taken, maar probeer alles zo positief mogelijk te benaderen.
5. Wanneer vertrek je naar Ghana?
We hopen begin januari naar Ghana te vertrekken.
6. Welke formaliteiten heb je en/of moet je nog regelen voordat je kan vertrekken?
We zijn begonnen met inentingen en hebben nog een visum nodig. Dit kun je pas regelen als je een vliegticket hebt en een compleet ingevuld inentingenboekje. Hier wordt dus aan gewerkt.
7. Wat verwacht je allemaal te zien in Ghana?
Geen idee, we gaan het beleven. Het zal een ander beeld zijn dan ons huidige leventje in Europa of in Azie, waar we al diverse malen gereisd hebben. Natuurlijk willen we ook natuur en strand zien, het is tenslotte ook onze vakantie.
8. Zijn er dingen in Ghana die jij sowieso gaat proberen te vermijden?
Ik ga in Ghana geen situaties specifiek uit de weg, behalve dat ik me met niet met politiek of godsdienst ga bemoeien. Verder sta ik open voor van alles en nog wat van wat er op me af komt.
9. Wat is de grootste aantrekkingskracht van vrijwilligerswerk voor jou?
De grootste aantrekkingskracht in het doen van vrijwilligerswerk ligt voor mij in het in contact komen met andere culturen. En daardoor voor een korte periode een heel klein beetje deel mogen uitmaken van die cultuur.
10. Heb je jezelf voorbereid op cultuurverschillen en eventuele communicatieproblemen?
Buiten de praktische voorbereidingen heb ik me nauwelijks voorbereid op de cultuurverschillen en communicatieproblemen. Ik zal zoveel mogelijk een andere cultuur en mening proberen te respecteren. En buiten dat zal ik een paar introductiedagen in Accra mee gaan maken, daar zullen de belangrijkste zaken aan de orde komen, neem ik aan.
11. Wat is de beste tip die je tot nu toe van andere reizigers hebt gekregen?
De beste tip voor zover ik kan bedenken: Probeer een paar woorden van de lokale taal te leren. Zoals hallo en dag en de getallen, etc. etc.
Links bij dit interview: