Interview met Barbara: Geluk gevonden in Griekenland
Barbara, barpoes, wilde weg uit Nederland en ze kwam in Griekenland terecht. Daar heeft ze haar geluk gevonden en ze vertelt Wereldwijzer haar ervaringen.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon sinds oktober 2005 in Griekenland, op het vasteland tegenover het eiland Lefkas.
**2. Met wie woon je daar? **
Ik woon daar met 6 kippen, 7 katten, twee honden en mijn liefste Peter.
3. Wat is de reden geweest om naar dit land te verhuizen?
Er waren diverse redenen, ik was niet meer gelukkig met mijn nederlandse leven, ik vond mijn werk, en de nederlandse mentaliteit niet meer inspirerend. Ik wilde meer natuur om me heen en minder voorspelbaarheid in mijn leven.
4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?
Ik ben er eigenlijk op de bonnefooi heengegaan en heb gaandeweg stapje voor stapje de papierwinkel geregeld. Het is onmogelijk om dat vooraf vanuit nederland allemaal te doen. En je hebt een griek nodig om je te helpen. Die vind je pas als je hier al bent.
5. Hoe bevalt het leven daar?
Zeer zeeer zeeeer goed! nee, niet makkelijk, zeker geld verdienen is hier moeilijk, maar het leven wordt eindelijk weer geleefd, en niemand laat je hier verkommeren, ik zit in een klein snoepig vissersdorpje en alle mensen zijn met elkaar begaan.
**6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe? **
De eerste keer dat mijn kippen een eitje legden wat een topmoment.
Er zijn zoveel fijne momenten, vooral het vertrouwen van de grieken en hun warmte. De mensen hebben hier echt een goed hart, maar je moet wel respectvol met ze omgaan en hun regels en gewoontes respecteren, ook als je het daar misschien in je hart niet mee eens bent.
7. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en het land waar je woont?
Ja, enorme cultuurverschillen, maar daarom heb ik ook gekozen voor verandering. Om een voorbeeld te geven: In nederland belt iemand aan als je net aan tafel gaat. Dan zegt de nederlander, we gaan net eten, kan je over een half uurtje terugkomen? Bij de griek is zoiets ondenkbaar. De griek is blij met een extra gast met het eten. Bij de supermarkt kassa in nederland wijst men erop dat iemand voordringt. In griekenland laat iedereen anderen voorgaan omdat ze bij voorkeur bij de kassa een praatje met elkaar maken. Midden op de weg stoppen auto’s omdat ze iemand zien waar een kletsje mee gemaakt wordt. Dan wacht je rustig even een paar minuten tot ze klaar zijn. Iedereen belt in de auto, constant. En, de politie is soms dronken na de lunch. Dan ga je niet op de bon. Iedereen rookt, ook in de kroeg. Geen rookverbod!
8. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?
Hollandse nieuwe haring, de chinees en mensen om klassieke kamermuziek mee te maken.
9. Is het makkelijk om daar werk te vinden?
Hangt heel erg af van je beroep, mijn Peter is een allround technicus en heeft dus altijd werk. De beloning is alleen veel lager als in nederland, maar veel kosten zijn ook later en veel mensen betalen je met spullen. (eitjes, olijfolie, tomaten, enz…)
Ikzelf geef schildercursussen aan toeristen, en ik krijg genoeg leuke gasten die ik een fijne vakantie kan bieden. We houden niks over, maar leven als miljonairs.
**10. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen? **
Nee, hier wil ik sterven.
11. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar dit land willen verhuizen?
Je moet je goed kunnen aanpassen en een creatieve geest hebben. Je moet heel geduldig zijn en realiseren dat niet gaat zoals je het vooraf bedenkt. Het is een leven vol verrassingen, en leef van dag tot dag.
Links van dit artikel