Interview: een speciale band met Mexico

Interview met Wies en Bert: een speciale band met Mexico

Wies en Bert Kloet, hubertus39, zijn verzot op Latijns Amerika en hebben de nodige reizen naar hun favoriete deel van de wereld gemaakt. Vooral Mexico is favoriet, het land waar ze een speciale band mee hebben gekregen. Wat trekt hun aan om zo vaak naar Mexico te gaan en wat voor aanraders hebben ze voor de toekomstige bezoekers van Mexico? Wereldwijzer vroeg het hen.

1. Naar welk land ben je geweest?

We zijn door de jaren heen naar vele landen geweest, maar onze laatste reis was naar Mexico.

2. Met wie heb je deze reis gemaakt?

De meeste reizen heb ik gemaakt met mijn echtgenote; Wies.

3. Van wanneer tot wanneer ben je weg geweest?

Vanaf half januari tot begin februari, circa 3 weken.

4. Hoeveel tijd heeft het regelen van de reis geduurd?

Het regelen neemt voor mij niet zoveel tijd in beslag, we weten wat we willen en ik ben redelijk ervaren in het boeken, zoeken en regelen van een reis. Ik doe bijna alles zelf via internet.

5. Waar komt je interesse vandaan om naar Latijns America te gaan?

Einde jaren tachtig begon de interesse voor Latijns America, nadat onze dochter als uitwisselingsstudente, een jaar in Ecuador verbleef. Ook wij reisden daarheen… in 1991 maakten we een rondreis door Mexico, reisden met openbaar vervoer en genoten. Prachtig land en heerlijke mensen. We besloten Spaans te gaan leren en dat kunnen we inmiddels prima. Dat opend deuren!! In 2000 gingen we terug naar Mexico, meer in het bijzonder naar San Cristóbal de las Casas in de zuidelijke staat Chiapas. We huurden een appartementje voor 6 weken. Na één week vonden we een meisje terug (Martha) die we negen jaar eerder hadden ontmoet, toen 12 jaar. Ze was nu juist moeder geworden…vervolgens hadden we een heerlijke tijd daar. Ter plekke besloten we om Martha, haar man en kindje (Jessica) te gaan helpen met van alles en nog wat. Inmiddels, na vele nieuwe bezoeken gaat het prima met het gezin van Martha met nog 3 kindjes meer! Bij onze hulp ligt de nadruk op educatie, we hebben een goede school voor hen gevonden. Ook professionele hulp. Ze doen het goed op school, de oudste gaat als het goed is volgend jaar naar vervolgonderwijs. Voor het gezin hebben we ook voor goede huisvesting gezorgd. We stimuleren ze om actief te zijn, gezond te eten, kortom het zijn onze kinderen en kleinkinderen geworden!

6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens deze reis hebt meegemaakt?

Een heel leuke ervaring hadden we op het einde van onze laatste reis. Een officiële huldiging op het schoolplein van de kinderen, door de hoofdonderwijzer, personeel en alle kinderen. We hadden voor tafels en stoelen in de eetruimte gezorgd.

7. Wat is de minst leuke ervaring die je hebt meegemaakt?

Eigenlijk hebben we geen onprettige ervaringen opgedaan, zeker niet in Mexico.

8. Wat zijn de grootste verschillen tussen Nederland en Mexico?

Latinos, dus óók Mexicanen kunnen geen ‘NEE’ zeggen, altijd is het, No Problema…maar als er toch een een probleem is, wordt het stil. En Nederlanders zijn veel directer, zeggen wat ze willen en waar het op staat.

9. Hoe ben je omgegaan met de taal- en cultuurverschillen?

Wel, wij beheersen de taal voldoende voor een goed contact en dat geeft veel voldoening over en weer.

10. Wat vind je van de inwoners van het land waar je geweest bent?

De Mexicanen en vooral de mensen in het zuiden, veel Indigenes, zijn zeer aardige mensen. Als men ons vraagt waarom we telkens terugkomen, dan is ons antwoord: Porque, por la Gente!..voor de mensen!

11. Zou je nog ooit terug willen naar dit land?

Sterker nog; we gaan terug. Er is nog wat te doen daar voor ons.

12. Wat moet je gezien hebben in Mexico?

Ik denk Mexico Ciudad, mensen, cultuur en sfeer. Mooie musea en in het zuiden, Oaxaca, Chiapas en Yucatan, de Mayacultuur opsnuiven.

13. Heb je nog tips voor de mensen die ook naar dit land toe willen?

Er is veel informatie te vinden op Internet, zowel voor reis als verblijf. Ga zeker naar het zuiden en blijf wat langer als het kan.

14. Wat vond je het lekkerste gerecht wat je gegeten hebt?

Tacos al Pastor!

Links bij dit interview:

.